Markkinointi ja asiakkuudet -konsultointi

 

ELY-keskukselta 75% tuki kehittämisen kustannuksiin

evida on ELY-keskuksen valtuuttama Yritysten kehittämispalvelut / Markkinointi ja asiakkuudet –konsultoinnin palveluntuottaja.

Palvelun sisältö ja kesto suunnitellaan alusta loppuun sinun yrityksesi tarpeisiin eli jokainen kehittämishanke on erilainen. Vuonna 2021 evida on ollut kehittämässä markkinointia mm. kuluttajaverkkokaupan sekä digitaalisia palveluita, tapahtumatuotantoa, terveydenhuollon koulutuksia,  talotekniikan palveluita ja yrityspalveluita tuottavien yritysten apuna.

Haluatko tietää lisää? Lue usein kysytyt kysymykset ja ota yhteyttä, niin kerron lisää! 

Kerralla ELY-keskus tukee yleensä 2-4 konsulttipäivää. Palveluun hakeutuminen on helppoa ja minä vastaan kaikesta raportoinnista. Ota yhteyttä, kerron mielelläni lisää!

Markkinointi ja asiakkuudet -palvelu on osa ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut -perhettä

 

Ennen Konsultointi-palvelun hakemista yrityksesi nykytila ja kehittämistarpeet voidaan arvioida esim. Analyysi-palvelussa. Jos yrityksesi nykytila on arvioitu muuten ja kehittämistarve on selvillä, voit hakea Konsultointi-palvelua ilman Analyysi-palvelua.

Lisätietoa Yritysten kehittämispalveluista»

Got purpose?

Jos ei osaa kertoa miksi on olemassa, on melkein mahdotonta menestyä.

Tarkoituksen kirkastaminen tuo yrityksen kaikkeen tekemiseen arvokkuutta, tavoitteellisuutta ja intohimoa. Merkitykselliset viestit määrittelevät suunnan yrityksen henkilöstölle, asiakkaille ja muille sidosryhmille.

Ajattelen, että kaiken yritystoiminnan tarkoitus on jonkin asian muuttaminen paremmaksi – taloudellisesti kannattavalla tavalla.  

Olemassaolon tarkoitus, purpose, on liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen työkalu. Tarkoituksen sanoittaminen tuo selkeyttä ja syvempää merkitystä myös yrityksen markkinointiin ja jokaiseen asiakaskohtaamiseen. Asiakkaat sitoutuvat vahvemmin yrityksiin ja brändeihin, jotka viestivät arvoistaan ja perimmäisestä tarkoituksestaan.

Miten te haluatte vaikuttaa ympäröivään maailmaan? Mitä yrityksenne ratkaisee?

Olemassaolon tarkoitusta ei voi liimata päälle, se on todellinen ja jo olemassa yrityksenne dna:ssa. Resepti on lyhyt, mutta jonkin verran aikaa ja paneutumista vaativa:

1. kaivautukaa teille tärkeiden asioiden syvempiin tasoihin
2. kuorikaa ydin esiin sieltä ja
3. muotoilkaa ajatukset helposti viestittävään muotoon.

Tuloksena syntyy tarina, jonka vain teidän yrityksenne voi kertoa.

Lisäoppia Simon Sinekiltä

evidan olemassaolon tarkoitus on:

Haluan (markkinoinnin keinoin) auttaa sinua menestymään siinä, mitä rakastat tehdä. Autan yrittäjiä ja pk-yrityksiä löytämään ja tuomaan esiin omat supervoimansa – sen, miksi asiakkaan kannattaa valita juuri sinut.

Tutustu myös pk-yritysten markkinoinnin strategisen kehittämiseen tarkoitettuun ELY-keskuksen Markkinointi ja asiakkuudet -konsultointipalveluun

Yrityksen kehittämisavustus – helposti haettavaa EU-rahoitusta pk-yrityksille

Yrityksen kehittämisavustus on pitkään ollut vain kansainvälistyvien uusmaalaisten yritysten haettavissa. Tilanne on kuitenkin nyt pandemian vuoksi toinen: tuki on pk-yritysten haettavissa koko maassa eikä hakijalta edellytetä kansainvälistymissuunnitelmia, vaan tukea saa myös kotimarkkinoilla toimivan yrityksen kehittämiseen.

Yrityksen kehittämisavustuksena jaetaan tällä hetkellä varoja sekä valtion budjetista että EU:sta, joten yhä useammalla pk-yrityksellä on mahdollisuus saada tukea. Hakuaikaa on toukokuun 2021 loppuun asti.

Tukea voi saada hankkeisiin, joissa kehitetään esimerkiksi:

  • kaupallistamis- ja kansainvälistymisosaamista ja edistetään uuden teknologian käyttöönottoa
  • digitaalista osaamista, digitaalista liiketoimintaa, tuottavuutta, tekoälyn hyödyntämistä sekä kyberturvallisuutta liiketoiminnan eri vaiheissa  
  • liiketoimintamalleja ja ansaintamalleja osana arvoverkostoja sekä yritysekosysteemejä
  • vähähiilisiä, vihreää taloutta ja kiertotaloutta edistäviä tuotteita, palveluita, ratkaisuja sekä materiaalitehokkuutta ja tuotantomenetelmiä.

Kehittämiseen liittyviä palkka-, konsultointi-, matka-, messuosallistumis- ja vastaavia menoja voidaan tukea enintään 50 %:lla. Hankkeeseen sisältyvien  investointien tuki on 10–35 %.

Ota yhteyttä ELY-keskuksen asiantuntijaan jo hankkeen suunnitteluvaiheessa ennen hakemuksen jättämistä. Kehittämisavustuksen hakemista varten tarvitset hankesuunnitelman, jonka teossa olen mielelläni avuksi.

Lue myös Yrittäjien artikkeli: Näin haet yrityksellesi kehittämisavustusta – Rahaa ja asiantuntija-apua tarjolla myös yksinyrittäjille.

Kutsu: Hae mukaan maksuttomaan sparraukseen!

Toimin Kasvu Open -sparraajana ja tavoitteenani on auttaa mahdollisimman monia kasvuyrityksiä kehittämään toimintaansa. Olen mukana tänä vuonna Automaation tulevaisuuden Kasvupolulla ja haluan kutsua sinut hakemaan mukaan sparraukseen.

Kasvu Openin maksuttomasta Kasvupolku-sparrauksesta jokainen mukaan valittu kasvuyritys:

    • saa luottamuksellista, henkilökohtaista sparrausta liiketoimintaan.
    • tapaa yrityskohtaisesti valitut 5–8 eri alojen asiantuntijaa eli sparraajaa.
    • verkostoituu alueellaan/toimialallaan ja valtakunnallisesti merkittävien kumppaneiden kanssa.
    • voi halutessaan kisata Vuoden kasvuyritys -tittelistä.

Sparraukseen voivat hakea mukaan kaikki yritykset, joilla on y-tunnus ja vahva tahto kasvattaa liiketoimintaa.

Hae mukaan 17.3.2021 mennessä.

Lisätietoja: https://kasvuopen.fi/kasvupolut/
Hakulomake: https://kasvuopen.fi/hae-mukaan/

Miksi asiakkaan kannattaisi ostaa juuri sinulta?

Asiakasymmärryksellä tuulta purjeisiin

Jos et halua kilpailla hinnalla, sinun on oltava erilainen kuin kilpailijasi. Eikä pelkästään erilainen, vaan parempi auttamaan asiakasta ja luomaan tälle arvoa. Kuulostaa ehkä teoreettiselta, mutta käytännön tekemisenä asiakasymmärryksen kasvattaminen lähtee liikkeelle siitä, että tutustut paremmin asiakkaisiisi – otat yhteyttä ja kysyt muutaman kysymyksen. Useimmat ihmiset kertovat mielellään arjestaan, ja voin luvata jokaisessa keskustelussa opit jotain uutta.

5 kysymystä asiakasymmärryksen kasvattamiseksi

    1. Miten hoidat(te) ____________ (esim. markkinoinnin työt) tällä hetkellä
    2. Mikä sujuu hyvin?
    3. Mitkä asiat on hankala saada hoidettua?
    4. Mitä haluat välttää?
    5. Jos kaikki olisi mahdollista, millaista _________ (esim. markkinointinne) olisi?

Otatko haasteen vastaan?

Koska tällaiset tehtävät tahtovat usein jäädä muun kiireen alle, tehdään tästä viikon #markkinointihaaste:

    • haastattele vähintään kolmea eri tyyppistä nykyistä ja/tai potentiaalista asiakasta
    • kirjaa vastausten ydinkohdat muistiin
    • ideoi uusia tapoja ratkaista esille tulleita tarpeita ja toiveita.

Haastoin tietysti itsenikin. Alla omien haastattelujeni tulokset.


Oman asiakaskuuntelun tulokset

Edellä kuvattuun markkinointihaasteeseen liittyen keskustelin 3 erilaisen pk-yrityksen kanssa.

Jututin yhtä juuri aloittanutta yksinyrittäjää, yhtä kasvavaa kolmen hengen tiimiä ja yhtä yli 10 henkilöä työllistävää yritystä. Kaikki tekevät markkinointinsa pääosin itse, ulkopuolista apua käytetään silloin tällöin yksittäisiin projekteihin.

Tällaista puhuttiin:

    • Pidempään toimineet yritykset saavat hyvin suosituksia ja asiakkaita verkostojen kautta.
    • Asiakaskirje kannattaa ottaa säännölliseksi rutiiniksi.
    • Tekstien tuottaminen ja jakaminen oli kaikille yhteinen haaste, vaikka esimerkiksi referenssitarinoiden arvo on hyvin tiedossa.
    • Myyjien soittoja ja sähköposteja ei tunnu kukaan haluavan.
    • Kaikilla oli tunne, että markkinointia voisi ja pitäisi hyödyntää kohdentamisen keinona ja kasvun rakentamisessa nykyistä tehokkaammin.

Mitä opin?

Keskustelut vahvistivat ajatusta markkinoinnin, myynnin ja palvelun kehästä, jossa nuo kolme antavat vauhtia toisilleen. Kyse on markkinointiviestintää paljon laajemmasta asiasta – palveluiden kehittäminen kohti tätä suuntaa on hyvässä vauhdissa ja nämä keskustelut antoivat pontta jatkaa. 

 

Walttari uudistaa isännöintialaa

Walttari Oy on Anu Hoskosen ja Hannaleena Kuutilon johtama isännöitsijätoimisto, joka vakuuttaa, että yrittäjä on paras isännöitsijä. Yritys tarjoaa vanhan ajan yksilöllistä palvelua, mutta tuottaa sen uudenlaisilla työkaluilla. Walttari on kasvanut vauhdilla ja päässyt usein julkisuuteen kommentoimaan isännöintialan kehitystä sekä kertomaan näkemyksiään siitä, millaista on hyvä isännöinti.

evidalla on ollut ilo toimia Walttarin markkinointikumppanina jo reilun 5 vuoden ajan. Yhteistyö alkoi markkinoinnin kehittämishankkeella, jonka tuloksena syntyi Walttarin franchising-käsikirja sekä markkinointisuunnitelma, jonka tukee kumppanuuksien rakentamista ja yrityksen nopeaa kasvua.

Yhteistyö jatkuu yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittämis- ja toteutustehtävillä: kuluneen vuoden aikana evida on mm. vastannut verkkosivston sisältöuudistuksesta.

Tutustu Walttariin: www.walttari.fi

Vaikeinta markkinoinnissa?

Markkinoinnissa vaikeinta

Minulta kysyttiin hiljattain, mikä on yrittäjien suurin haaste markkinoinnissa. Vastaukseni oli päivänselvä, ja ilmiö omakohtaisestikin tuttu:

Markkinointi tuntuu monesta vastenmieliseltä ja vaikealta, ja jää siksi joko huonolle hoidolle tai kokonaan tekemättä. ⠀
⁠⠀
Oman osaamisen markkinoiminen on kiusallista, ainakin aluksi. Puhumattakaan rahan pyytämisestä. Mainonnan kielikin tuntuu muoviselta ja tarjolla olevien keinojen ja kanavien viidakko vaikeakulkuiselta.

Koska ihmisillä on taipumus välttää epämukavia asioita, jää markkinointi helposti työlistalla aina viimeiseksi. Loistavat tuotteet jäävät kuitenkin myymättä ja tavoitteet saavuttamatta, jos markkinointiin ei satsata.

Kannattaa siis aloittaa viimeistään nyt (note to self ;)).

Markkinoijaksi tullaan:

> aloittamalla
> opiskelemalla ja kokeilemalla⁠⠀
> suunnitelmallisilla toistoilla
> spämmäämättä ja
> ihmiseltä ihmiselle viestien.

Kuuluuko asiakkaan ääni läpi talon?

Nykyaikana ei liene sellaista organisaatiota, jonka tavoitteena ei olisi asiakaskeskeisyys. Halutaan ymmärtää asiakkaiden tunteita ja tarpeita, ja vastata niihin parhaalla mahdollisella tavalla. Pyrkimys asiakaskeskeisyyteen tuntuu kuitenkin monesti jäävän erilliseksi saarekkeeksi yrityksen sisälle ja jopa jakavan henkilöstön kahteen leiriin, jotka pyrkivät omiin, vastakkaisiin tavoitteisiinsa.

Tyypillisesti markkinointi-ihmisten tehtävänä on katsoa yrityksestä ulospäin: kohti prospekteja ja asiakkaita. Operatiiviset tiimit taas katsovat sisään päin, oman organisaation tekemisiin. Toinen joukko hakee panostusten kasvua, toinen mieluiten vain karsisi niitä.

Asiakaskeskeisyys edellyttää myös sisäistä toiminnan  kehittämistä

Asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun lähteenä ymmärretään yrityksissä hyvin. Asiakaslähtöistä kehittämistyötä tehdessä unohdetaan kuitenkin helposti ratkaisujen operatiiviset vaikutukset ja vaatimukset asiakasrajapintaa syvemmälle.

Operatiivisia prosesseja tehostettaessa ja järjestelmiä kehitettäessä taas melkein unohdetaan koko asiakas. Tämä on iso riski, sillä suunnittelemattomat seuraukset asiakkaalle harvoin parantavat asiakaskokemusta.

CX + Lean = oppiva organisaatio

Tuomme kehittämishankkeisiin uuden tavan ajatella ja toimia. Suunnittelemme ja toteutamme kehittämisprojekteja, jotka vaikuttavat myönteisesti sekä asiakkaisiin että prosesseihin.  Yhdistämällä business designin* työkaluja Lean-prosessimenetelmiin voimme löytää yllättäviä mahdollisuuksia auttaa asiakkaita ja luoda aivan uudenlaisia linkkejä ongelman ja ratkaisun välille. Tuloksena koko organisaatio oppii ymmärtämään asiakkaitaan ja olemaan yhteydessä heihin fiksuilla tavoilla, mikä on tie kannattavaan kasvuun ja kilpailijoista erottumiseen.

Miksi valita myynnin kasvun ja toiminnan tehostamisen välillä, jos voit saada molemmat?


* Business design eli liiketoimintamuotoilu auttaa tutkimaan,  innovoimaan ja priorisoimaan strategiasta lähtevät, tärkeimmät kehitettävät kokonaisuudet. Kun hanke on todettu liiketoiminnallisesti  järkeväksi, idea muotoillaan palvelumuotoilun keinoin valmiiksi.

Viestinnän ja markkinoinnin palvelumuotoilu

Markkinointi oli alkujaan myyntiargumenttien ja hintatarjousten tuputtamista. Viime aikoina on keskitytty sisältöjen jalostamiseen. Nyt edessä on asiakkaan mukaan ottaminen: emme enää voi talon sisällä päättää tai olettaa, mitä tietoa kohderyhmämme tarvitsevat ja mitä kanavaa pitkin he sen vastaanottavat, sillä tietotulvan keskellä tuottamamme tieto häviää helposti virtaan – ja tämä koskee myös organisaation sisäistä viestintää.

Muotoiluajattelu on viitekehys, jossa on kyse pitkäjänteisestä ja määrätietoisesta toiminnasta ongelmien ja liiketoiminnan mahdollisuuksien tunnistamiseksi ja ratkaisemiseksi:

  1. Markkinoijana ja viestijänä sinun tärkein tehtäväsi on tunnistaa ja ratkaista ihmisten ongelmia, ei sisältöjen julkaiseminen suunnitellun aikataulun mukaisesti.
  2. Älä perusta työtäsi olettamuksiin vaan selvitä, mitä tietoa kohderyhmäsi aidosti tarvitsevat ja mitkä kanavat heidän arkeensa mahtuvat. Aika, raha ja vaiva heitetään täysin hukkaan, jos tavoittelemasi henkilöt eivät ehdi tai jaksa tutustua viesteihisi.
  3. Palaa yrityksesi strategisiin tavoitteisiin ja varmista, että työsi vie niitä kohti.
  4. Pidä huolta, että asiakkailta kuulemasi toiveet ymmärretään ja heille antamasi lupaukset lunastetaan koko organisaatiossa: puhalla markkinointiajattelua myyntiin, tuotekehitykseen, tuotantoon, tilaus-toimitusprosessiin ja ylimpään johtoon – brändisi ei ole slogan, vaan systemaattinen tapa toimia kautta linjan.
  5. Tiedä käytössäsi olevat resurssit (työaika, osaaminen, raha) ja laadi ne tietäen toteuttamiskelpoinen toimenpidesuunnitelma.
  6. Huolehdi, että suunnitellut tehtävät tulevat toteutetuiksi.
  7. Testaa, kokeile, epäonnistu nopeasti, mittaa, opi ja muuta suunnitelmaasi lennossa.

”Palvelumuotoilulla kehitetään vaikuttavaa viestintää, joka puhuu asiakkaan kieltä, tavoittaa hänet oikeissa kanavissa, kohtaa hänet luontevissa ympäristöissä, ratkoo asiakkaan ongelmia, puhuttelee hänen arvojaan, luo tunnesiteen ja ylittää odotukset.”

Viestinnän+Markkinoinnin palvelumuotoilijat -ryhmä

Viestinnän ja markkinoinnin palvelumuotoilu on työskentelymenetelmä, jonka avulla pyritään ymmärtämään  ulkoisen tai sisäisen asiakkaan logiikkaa sekä omaa roolia asiakkaan elämässä ja hakemaan muotoilun menetelmin vastauksia esimerkiksi kysymyksiin: Mitä tietoa asiakas tarvitsee? Mitä kanavia pitkin? Miten viestintä sopii hänen arkeensa?

Asiakaskeskeinen prosessien kehittäminen osaksi arkea

Asiakas on ollut strategiapapereissa kuningas jo vuosikymmeniä. Asiakaskokemuksen arvo on erittäin hyvin niin yritysten kuin julkisen ja kolmannen sektorinkin tiedossa. Asiakasajattelun käytäntöön vieminen on kuitenkin monelle edelleen haaste.

Mistä liikkeelle?

Tuote- tai organisaatiolähtöisen prosessin tunnistaa monesti siitä, että joudut sanomaan asiakkaallesi ”valitettavasti ei onnistu”. Näitä kompastuskiviä kannattaa ottaa kehittämisen kohteeksi: miten voisit tehdä asiakkaillesi (ja työntekijöillesi) mahdolliseksi hoitaa asiakkaan asiat helpoimmalla mahdollisella tavalla?

Aloita pienestä

Puhu erilaisten asiakkaiden kanssa, niin saat tietoa siitä mikä hiertää. Kokoa organisaatiosi eri toimintojen edustajat yhteen, priorisoi kehittämiskohteet ja ideoi kohtaamispiste kerrallaan uudenlaisia ratkaisuja asiakkaan näkökulmasta, nykyiset prosessit ja mahdolliset organisaation sisäiset siilot unohtaen. Onko asiakkaan esimerkiksi välttämättä oltava teihin yhteydessä, jos jokin menee pieleen? Voidaanko tilanne asiakasdatan perusteella korjata ennakoivasti?

Käy kaikki toiminta läpi asiakkaan silmin

Astu asiakkaasi saappaisiin ja selvitä mitä tämä tarvitsee, milloin ja miksi. Tee palvelu asiakkaalle helpoksi. Käy läpi kaikki asiakaskohtaamiset ja organisoi prosessit organisaatiolähtöisestä asiakaskeskeisiksi. Prosessien kehittämisen tavoitteena on varmasti jatkossakin Lean-oppien mukainen tehokkuus, kunhan ensin on varmistettu paras mahdollinen asiakaskokemus.

Markkinointia myrskyn keskellä

Epävarma maailma vaatii yrityksiltä ketterää muuntautumista kulloiseenkin tilanteeseen: vain muutosta ymmärtävä voi lujittaa asiakassuhteitaan ja kasvaa näissä oloissa.  Myrskyn keskellä on syntynyt markkinoinnin uusi aalto, jonka periaatteita ovat:

    • Merkitys: Kun olemassaolon tarkoitus on selkeä, on myrskyssä helpompi navigoida.
    • Ketteryys: Haastavat ajat vaativat systemaattista innovointia, mielikuvitusta ja ketterää kokeilemista.
    • Inhimillisyys: Tehokkuuden jatkuvaa kehittämistä tärkeämpää on kuunteleminen ja auttaminen.
    • Luottamus: Luottamus syntyy kun luodaan realistisia odotuksia ja pidetään lupaukset.
    • Osallistuminen: Kokemusten, arvioiden ja suositusten jakaminen sekä keskusteluun osallistuminen ovat markkinoinnin uuden aallon tavoitteita.

Kun maailma muuttuu, on muututtava sen mukana ja opittava navigoimaan muutosten keskellä.

GardenLiving kasvaa systemaattisen markkinoinnin ja viestinnän tuella

GardenLiving Oy on avannut Espoon Mankkaalle markkinoiden ensimmäisen, kokonaisvaltaista viheralan palvelua tarjoavan konseptimyymälän. Yritys haluaa palvella kuluttajia ja yrityksiä aivan uudella tavalla, elävöittää ja piristää vanhahtavaa kukkakauppa-alaa ja saada myös nuoret kiinnostumaan viheralasta.

Evida on saanut olla yrityksen tukena palvelukonseptin ideavaiheesta asti. Yhteistyömme osa-alueita ovat olleet:

1) Palvelutarjooman määrittely ja tuotteistaminen
2) Markkinoinnin strategiset valinnat
3) Markkinointisuunnitelman laatiminen
4) Systemaattisen markkinointi- ja viestintäprosessin käynnistäminen

Työn tuloksena syntyi GardenLiving Oy:n markkinoinnin ja viestinnän strategia sekä uuden konseptiliikkeen lanseeraussuunnitelma. Yritys sai rinnalleen kaksi uutta konseptimyymälää ja lanseerasi ostoskeskukseksi laajentuneelle toimitalolleen uuden nimen, Loft Espoo. Uudet palvelut ja toimintatavat ovat innostaneet niin asiakkaita kuin mediaakin ja liiketoiminta on lähtenyt vauhdilla käyntiin.

Lue lisää:

Garden Living Oy
http://gardenliving.fi/
https://www.instagram.com/gardenlivingoy/

 

 

 

Yleinen virhe, joka vie markkinoinnista tehon

Alkaako yrityksesi verkkosivuston teksti ja myyntipuhe kuvauksella siitä, mitä yrityksesi tuottaa? Ja jatkuu kertomuksella siitä, miten tuote tai palvelu tuotetaan?

Itsestä puhuminen on varsin yleinen tapa aloittaa yrityksen esittely. Se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen, sillä potentiaalisen asiakkaan kiinnostus herätetään tehokkaammin puhumalla asiakkaalle tarjottavasta hyödystä. Näkökulman vaihtaminen minusta sinuun ei ole vaikea tehtävä. Esimerkiksi hotelli- ja majoitusala osaa tämän jo hyvin: tarjotaan elämyksiä, virkistystä ja  saavutettavuutta eikä esimerkiksi lepäämis-, peseytymis-, ruokailu-, pysäköinti- ja siivouspalveluita laadukkaasti kalustetuissa ympäristöissä.

Markkinoinnin ydinviestien rakentaminen kannattaa aloittaa tutustumalla asiakkaan arkeen, tarpeisiin ja ongelmiin. Jo muutama keskustelu auttaa ymmärtämään, millä sanoilla kohderyhmäsi puhuu tarpeistaan ja missä yrityksesi voisi olla avuksi. Omien oletusten varassa tätä työtä ei kannata kovin pitkälle tehdä.

Fiksuinkin keino- ja kanavavalikoima on tehoton, jos viestit: ”tätä-saat-meiltä-ja-näin-sen-tuotamme”. Jos haluat parhaan tuoton myyntiin ja markkinointiin käyttämällesi rahalle ja ajalle, muotoile siis pääviestisi asiakkaan auttamisen ajatuksella: ”näin-helpotat-arkeasi” – unohtamatta kuitenkaan kertoa siitä, miten yrityksesi voi olla tässä avuksi.

Kirjoitus on julkaistu myös Suomen Uusyrityskeskusten verkkosivustolla.

 

Kiinteistö- ja rakennusala markkinoi

Kiinteistö- ja rakennusala on perinteisesti toiminut vahvasti myynnin varassa, kun markkinoinnin ja viestinnän merkitys taas on ollut pienempi. Viime aikoina alan yritykset ovat kuitenkin aktivoituneet hakemaan uusia markkinointikanavia myyntinsä tueksi. Verkkosivuille  tuotetaan  asiakkaille hyödyllistä sisältöä ja testataan uusia keinoja esimerkiksi hakukonelöydettävyyden parantamiseksi, yhteydenottojen lisäämiseksi ja asiakassuhteiden kehittämisen tueksi.

evida on kuluneen vuoden aikana ollut jälleen mukana monessa kiinteistö- ja rakennusalan markkinoinnin kehittämisprojektissa. Toimeksiantajina ovat olleet mm:

  • betonirakentamisen tarvikkeiden maahantuonti ja tukku
  • sisäilmapalvelua ja energiakonsultointia tarjoava asiantuntijayritys
  • pientalorakentamiseen tarkoitetun uuden mittatyökalun kehittäjä
  • puuntyöstötarvikkeiden verkkokauppa
  • nopeasti kasvava isännöitsijätoimisto.

Arvo luodaan kiinteistö- ja rakennusalallakin yhdessä asiakkaan kanssa. Markkinoinnin ja viestinnän keinot ovat silta asiakkaan luo, ja liikkeelle pääsee pienilläkin kokeiluilla.

Parempi tapa yrittää

“Business is about relationships. Without relationships you have no business. Without relationships you have no business being in business. In fact the business you’re really in is the business of building relationships.” – George C. Fraser

Kymmenvuotista yrittäjäntaivaltani on leimannut, rikastanut ja vauhdittanut tiivis verkostomainen toiminta. Tuoreina yrittäjinä keräsimme yhtiökumppanini kanssa rohkeutta ja kolkutimme palkitun designtoimiston ovea ajatuksena saada yritys mukaan kumppaniksemme mittavaan julkisen sektorin kilpailutukseen. Toimme heille uudenlaista osaamista, saimme toimiston mukaan – ja voitimme sen tarjouskilpailun yhdessä.

Työt ovat vuosien mittaan vetäneet kumppaneita yhteen ja erikseen. Uusia yrittäjätiimejä on rakennettu aina uusiin tarpeisiin, mutta työystävyys on jäänyt elämään. Viime vuodet olemme tiiviinä tiiminä palvelleet asiakkaita kolmen yrityksen yhteisellä Hanke viestii -brändillä.

Miten tiiviitä kumppanuuksia rakennetaan?

Esimerkiksi näin:

  1. Pohdi, millaista osaamista tueksesi toivot ja hahmottele yhteistyökuviota tulevien ehdotusten pohjaksi.
  2. Käy tapahtumissa ja paikoissa, joissa pääset tutustumaan muihin yrittäjiin.
  3. Ehdota rohkeasti yhteistyön kokeilemista.
  4. Älä pihtaa. Kumppanikandidaatteja ei pidä nähdä kilpailijoina vaan resursseina, joiden osaaminen ja verkostot täydentävät omiasi. Lopputulos on varmasti enemmän kuin osiensa summa.
  5. Kirjaa tehtävien ja tuottojen jako sekä toteutusaikataulu taulukkoon tarjousvaiheessa. Ota kumppaneiden allekirjoitukset ja voilá  – yhteistyösopimus on valmis.
  6. Ole joustava, kokeile rohkeasti ja luota ihmisiin.

Poimintoja matkan varrelta

Hanke viestii -tiimi Vantaan kaupungin kumppanina (2018)

Tiimin voimin eduskunnassa (2015)

Nopeimmin kasvava kohderyhmä haltuun (2012)

Uuden Salon viestintä ja markkinointi (2010)

Lopuksi vielä lämpimät kiitokset tuloksekkaasta ja iloisesta yhdessä tekemisestä Marja-Liisa, Sari, Toni, Taru, Helena, Simo, Raila, Tuomas, Maria, Ilmo ja Aino!

Kiinteistömarkkinointi – siellä missä asiakkaatkin ovat

Kiinteistönvälitys- ja rakennusala on digitaalisuudessaan monella tapaa markkinoinnin edelläkävijä: erityisesti laadukkaat valokuvat, videot ja virtuaalitodellisuus osataan hyödyntää monia muita toimialoja paremmin. Upeat kuvat herättävät vanhat, uudet ja vielä suunnittelupöydällä olevat kohteet eloon.

Miksi asiakkaan kannattaisi sijoittaa juuri sinun kohteeseesi?

Tomitpa alue- tai kiinteistökehityksen, uudisrakentamisen tai kiinteistövälityksen alueella, voit saavuttaa kilpailuetua tuomalla visuaalisen viestinnän tueksi tekstejä, jotka erottuvat massasta. Kun kerrot hyödyistä ja viestit asiakkaitasi kiinnostavista aiheista vakuuttavasti ja innostavasti, rakennat luottamusta ja pysyviä asiakassuhteita.  On tärkeää, että tavoitat asiakkaasi näille itselleen tärkeissä kanavissa – blogit, Adwords, Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter kuuluvat jokaisen markkinoijan  työkalupakkiin.

Uusia keinoja ja kanavia testaamalla ja systemaattisesti hyödyntämällä rakennat henkilöbrändiä sekä yrityksesi ja kohteidesi tunnettuutta ja haluttua mielikuvaa. Sisältömarkkinointi ja mediajulkisuus ovat loistavia keinoja kilpailussa erottumiseen.

Tässä kaikessa olemme mielellämme avuksi! Kiinteistö- ja rakennusala on vahva osaamisalueemme.