15 kokemukseen perustuvaa neuvoa uudelle yrittäjälle

Minulla tuli hiljattain täyteen 15 vuotta yrittäjänä. Merkkipaalu pisti miettimään, mitä neuvoja antaisin polullaan alussa oleville yrittäjäkollegoille. Miltä neuvot kuulostavat? Miten täydentäisit?

1. Aika on rahaa

Yrittäjän aika ei ole ilmaista. Oma aika kannattaa käyttää siihen, mikä on tuottavinta ja pidemmällä tähtäimellä kriittistä – alkavassa yrityksessä kilpailijoista erottumiseen ja asiakashankintaan.

2. Markkinoinnissa ei ole oikoteitä

Irralliset markkinointitemput eivät yleensä johda mihinkään. Mediamyyjän halpa tarjous tulee lopulta kalliiksi, kun tuloksia ei synny ja pahimmassa tapauksessa yrityksen imago kärsii.

3. Erotu, erotu, erotu

Oman kilpailuedun kirkastaminen ja viestiminen on menestymisen edellytys. Oman yritykseni kohdalla kilpailiuetua luo markkinointityön osaaminen käytännössä – asiakkailleni ei ole konsulttipaperista juuri hyötyä, siksi  viemme yhdessä kehitetyt asiat aina yhdessä asiakkaan prosesseihin, palveluihin ja viestintäkanaviin.

4. Myynti tarvitsee omat työkalut

Pelkkä tuote- tai palvelukuvaus ei asiakkaita innosta. Asiakkaan ongelmasta onnelliseen loppuun etenevä tarina (jota hissipuheeksikin kutsutaan) sen sijaan kyllä. Rakenna myös myyntiprosessi eli  itsellesi sopiva malli, jonka avulla pidät huolta että tavoitat systemaattisesti yrityksellesi parhaat asiakkaat näitä puhuttelevalla tavalla.

5. Asiat ovat sitä, miltä ne näyttävät

Mielikuvilla on merkitystä. Visuaalinen ilme, kieliasu, palveluiden toimivuus, tilat, työkalut ja jopa yrityksen osoite vaikuttavat tunteeseen, joka asiakkaalle yrityksestäsi syntyy. On tärkeä muistaa, että yhtä lailla järkisyyt kuin tunnekin vaikuttavat asiakkaan päätöksentekoon.

6. Tee rohkeasti ehdotuksia

Yrittäjyys on yhtä ehdottelemista: yksin ei kannata yrittää, vaan rohkeasti ehdottaa erilaisia yhteistyökuvioita toisille yrityksille ja yrittäjille. Yhdessä tehden yritystoiminta kehittyy isommilla askeleilla. Ja tietysti myös myyntityö on jatkuvaa ehdotusten tekemistä.

7. Älä tuputa

Myyntityössä ehdotusten aika tulee kuitenkin vasta sitten, kun luottamus on rakennettu. Jos asiakkaalle alkaa myymään liian aikaisessa vaiheessa, saattaa pilata asiakassuhteen ennen kuin se on alkanutkaan. Anna siis ensin osaamistasi ja osoita että ymmärrät asiakkaan tarpeen.

8. Erota yritys ja sinä

Alkuun ehdotusten tekeminen ja julkinen näkyminen oman yrityksen nimissä saattaa hirvittää. Vaihdapa tällöin työntekijän näkökulmaan: jos olisin tekemässä tätä puhelua tai päivitystä aiemman työnantajani nimissä, miltä tehtävä silloin tuntuisi?

9. Ole valmis muuttumaan

Markkinan ja mahdollisuuksien tunnustelu on tärkeää. Asiakkaat ja markkinat muuttuvat muutamassa vuodessa, myös yrittäjän on oltava valmis muuttumaan ja kehittämään yritystään. Oman yritykseni polku on kulkenut kaupunkimarkkinoinnista teknologiayritysten kaupallistamisen asiantuntijaksi ja nyt pk-yritysten markkinoinnin kehittämiskumppaniksi.

10. Hyväksy aaltoliike

Alun taloudellinen epävarmuus on rankkaa. Kun asiakasvirta kasvaa, on liikevaihtoa helpompi ennustaa. Silti monesti töitä on joko liikaa tai liian vähän – verkostojen avulla tilannetta voi pyrkiä tasoittamaan.

11. Suunnittele sopivasti

Yrittäjän pitää järjestää omat strategiapäivänsä. Vuosi- ja kvartaalitavoitteita kannattaa asettaa ja tehdä suunnitelmat sekä seurata niiden toteutumista. Vain tällä tavalla kehität toimintaa suuntaan, joka on sinulle mielekäs.

12. Pidä huolta itsestäsi

Yrittäjyys vie helposti mukanaan. Työ on itse valittua ja innostavaa, laskut on maksettava ja asiakkaat palveltava. Uupumukseen asti ei kuitenkaan pidä puristaa, vaan tietoisesti järjestää palautumisen paikkoja jokaiseen päivään, viikkoon ja kuukauteen. Koiralenkit, uuden opiskeleminen, käsillä tekeminen ja kunnon kesälomat ovat itselle ihan välttämättömiä.

13. Hanki hyvä tilitoimisto

Ja jos kohdalle osui huono, niin vaihtaminen käy helposti.

14. Ole oma henkilöstöosastosi

Rakenna itsellesi oma turvaverkko, vaikka asioista selvän ottaminen tuntuisi työläältä. Käytä hyödyksesi yrittäjän työsuhde-edut, hoida kuntoon YEL ja ja järjestä työterveyshuolto.

15. Laita myynti ja markkinointi kalenteriin

Tästä neuvosta minut tunnetaan ja tätä jaksan toistaa: Laita myynti ja markkinointi kalenteriin samaan tapaan kuin kirjanpito, niin että se tulee varmasti hoidettua suunniteltuun aikaan. Blokkaa siis toistuva aika kalenteristasi: vaikka jokatorstainen tai joka-aamuinen hetki, jolloin hoidat viikolle/päivälle suunnitellut tehtävät. Myynti ja markkinointi kun antavat yrityksellesi siivet, onnea matkaan!