Palautetta Startti Plus -asiakkailtamme

Startti Plus -asiakkaamme ovat olleet palveluumme todella tyytyväisiä: viimeisimmän raportin mukaan TE-toimiston palautekyselyyn jätettyjen asiakaspalautteiden keskiarvo oli peräti 4,71/5.

Virallisen palautekyselyn lisäksi olemme saaneet todella mieltä lämmittäviä palautteita myös  suoraan asiakkailtamme – alla muutama esimerkki:

”Sain valmennusta ammattitaitoisella, jämäkällä ja rohkealla asenteella. Jokaista tapaamista odotin innolla ja jokaisen tapaamisen jälkeen olin voimaantunut ja entistä innokkaampi. Sain konkreettisia vinkkejä oman liiketoiminnan kehittämiseen ja tarpeellista sparrailuapua. Asiat selkiytyivät päässä ja sain tärkeitä oivalluksia valmennuksen aikana. Kiitos tueasta, avusta ja kannustavista sanoista!”

”Kiitos tästä Startti Plus -matkasta. Tämä on ollut minulle oikeasti todella hyödyllinen ja antoisa! Summa summarun olin todella tyytyäväinen, että löysin sinut ja sain aivan valtavasti apua/sparrausta juuri minulle sopivalla tavalla ☺️”

”On ollut todella kiva käydä Startti Plussaa kanssasi läpi. Niin paljon uutta ja ihmeellistä että tämän tädin pää on ollut pyörällä muutamankin kerran, mutta niin mielenkiintoista ja opettavaista. Palautelomake täytetty, arvosanaksi 10+.”

”Kiitos yhteistyöstä, mulla tuli ihan mieletön boosti ja hyvä flow perjantain tapaamisen jälkeen. Nyt lähti markkinoinnit ja mainonnat liikkeelle uudella innolla, on puskaradiot ja viidakkorummut hallussa, kalenterissa aikoja ja maksullisia mainoksia suunnitellaan. Samoin hahmotellaan jo meiän firman tulevia nettisivuja, jos kohta alkaisin niitä tekemään ennen kun taas unohdan tuon wordpressin käytön!

Kiitos!

Olemme palautteista todella ylpeitä ja iloisia, ja kiitämme lämpimästi kaikkia asiakkaitamme luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä!

Startti Plus -kokemuksia: verkkokauppayrittäjä Nina Norvio

Startti Plus kokemuksia

Verkkokauppayrittäjä Nina Norvio on kehittänyt yrityksensä markkinointia Startti Plus -palvelun puitteissa evida & co -tiimin kanssa. evida Oy:n Sari Olsio sai haastatella Ninaa neljän ensimmäisen tapaamisen jälkeen ja kysyä kokemuksia Startti Plussasta tuoreeltaan.

Millaisia odotuksia sinulla oli palvelusta ennen sen alkua?

En oikein tiennyt, mitä oli tulossa.  Otan kuitenkin mielelläni kaikki neuvot ja avun ilolla vastaan eli tietysti halusin katsoa mitä tämä tuo tullessaan.

Millaisia asioita Startti Plus -tapaamisissa on käsitelty?

Ensimmäisen työpajan aikana käytiin pitkä lista asioita alkaen omista tavoitteistani ja markkinointiosaamisesta hinnoitteluun ja markkinoinnin töiden kalenterointiin. Jatkotapaamisissa ollaan sitten keskitytty yhteen asiaan kerrallaan – esimerkiksi Googlen yritysprofiilin virittämiseen tai hakukoneoptimointiin.

Oletko saanut jotain konkreettisia tuloksia jo?

No kyllä! Aika paljon pohdimme alkuun erottumista kilpailijoista ja asiakaslähtöisyyttä. Sain apuja viestien kirkastamisessa ja vein asiat heti verkkokaupan sivuille. Olen saanut myös parannettua sekä verkkokaupan että kesän pop-up -myyntipisteemme löydettävyyttä tämän sparrauksen tuloksena.

Vielä perinteinen kysymys: Kuinka todennäköisesti asteikolla 1-5 suosittelisit evida & co -tiimin Startti Plus -palvelua muille tuoreille yrittäjille?

Vahva 5 tähän! Kaiken kaikkiaan Startti Plus on ollut minulle tosi positiivinen kokemus. Olen saanut siitä paitsi markkinointioppia, myös tilaisuuden kehitellä ideoita yhdessä ja tuulettaa ajatuksia samalla aaltopituudella olevan kokeneen yrittäjän kanssa.


Startti Plus on TE-toimiston tarjoama maksuton myynnin ja markkinoinnin neuvontapalvelu uusmaalaisille starttirahayrittäjille. Lue lisää: https://toimistot.te-palvelut.fi/uusimaa/asioi-meilla/alkava-yrittaja-ja-starttiraha/starttiraha/uusimaa-startti-plus

evida & co. on YritysEspoon asiantuntijajäsenten Anna Blankman-Haimilan, Sari Olsion ja Eero Peuralan muodostama asiantuntijatiimi ja Startti Plus – palveluntuottaja. Tutustu tiimiin:
https://evida.fi/startti-plus/

Rintsukka.fi on syksyllä 2022 perustettu kotimainen alusvaatteiden verkkokauppa, jonka valikoimaan kuuluvat rintaliivit, alushousut, sukkahousut, sukat, topit, aluspaidat, yöasut ja legginsit. Kurkista verkkokauppaan: https://www.rintsukka.fi/ ja Pieksämäen pop-up myymälään https://www.facebook.com/muotipukimofrilla/

Niche – näin löydät markkinaraon yrityksellesi

Oman nurkan löytäminen eli tarkka kohdentaminen on yrityksen menestyksen kannalta ratkaisevan tärkeä haaste. Näin oman markkinaraon löytäminen onnistuu:

Tunnista omat vahvuutesi ja kiinnostuksen kohteet

Aloita analysoimalla osaamistasi, taitojasi, kokemustasi ja kiinnostuksen kohteitasi. Mikä erottaa sinut muista ja mistä innostut? Näillä alueilla sinun on mahdollista kasvattaa kilpailuetua.

Tutki markkinoita

Tee markkinatutkimusta löytääksesi markkinoilta aukkoja ja mahdollisuuksia, jotka vastaavat vahvuuksiasi, mutta jossa on vasta vähän tai ei lainkaan kilpailua.

Määrittele kohdeyleisösi

Tunnista ihanneasiakkaasi pohtimalla kohdeyleisön tarpeita ja kipukohtia. Räätälöi tarjontasi ja markkinointiviestisi vastaamaan ihanneasiakkaiden tarpeisiin.

Arvioi alalla jo toimivia yrityksiä

Katso mitä kilpailijasi tekevät ja tunnista alueet, joilla voit erottua. Mieti, mitä voit tarjota, mitä muut eivät tarjoa, tai kuinka voit tarjota samanlaisen tuotteen tai palvelun uudella tavalla tai uudelle kohderyhmälle.

Älä toimi oman oletuksen varassa

Testaa markkinarakoasi hankkimalla palautetta potentiaalisilta asiakkailta tai kaupallistamalla nopea kokeilu, minimituote (MVP). Jatka tuotekehitystä ja markkinoinnin suunnittelua palautteen osoittamaan suuntaan.

Kehitä, kehitä ja kehitä

Ole valmis muuttumaan ja muuttamaan niin tuotetta kuin markkinointiakin markkinan tarpeen mukaan. Kun saat enemmän kokemusta ja palautetta, saatat huomata uusia mahdollisuuksia.

Oman nurkan löytäminen on jatkuva prosessi, joka vaatii kokeilua, sopeutumista ja halua ottaa riskejä. Pysy avoimina, ole sinnikäs ja keskity tuottamaan lisäarvoa kohdeyleisölle.

Lue aiheesta lisää:
Jos tarjoat tuotetta tai palvelua, jolle on kova kysyntä, olet usein jo myöhässä, kirjoittaa Entrepreneur-lehti.

KIVIkivi puhuu kauniin yksinkertaisuuden puolesta

KIVIkivi.fi-verkkokauppaKIVIkivi on yksi asiakkaistani, joille olen ollut vakituinen markkinoinnin sparraaja jo yli vuoden ajan. KIVIkivi on verkkokauppa, joka on syntynyt rakkaudesta mereen. ”Meri on käyttövoima, joka puhaltaa läpi mallistomme”, kertoo yrittäjä Liisa Saijonmaa.

Aloitimme yhteistyön ELY-keskuksen Markkinointi ja asiakkuudet -kehittämisprojektilla. Sen tuloksena yrityksellä on nyt selkeä markkinointistrategia ja konkreettinen sisältösuunnitelma, joiden pohjalta markkinoinnin toteutustyö käy ketterästi. Projektin jälkeen olemme sparrailleet markkinointiasioita 3-4 kk välein. Lisäksi olen tehnyt sisällöntuotantoa tarpeen mukaan – meri-ihmisenä nämä aiheet ovat myös minulle rakkaita  

Tutustu yritykseen kivkivi.fi

Prosys auttaa lunastamaan digitalisaation lupaukset

Teollisuus 4.0

Prosys on ohjelmistoyritys, jonka asiakkaita ovat automaation asiantuntijat teollisuusyrityksissä. Minulla on ollut ilo toimia yrityksen sisällöntuotannon apuna vuosia, ja tänä vuonna toteutimme yhdessä isomman kehittämisloikan ELY-keskuksen Markkinointi ja asiakkuudet -konsultoinnin puitteissa.

Työn pohjaksi haastattelin joukon yrityksen kohderyhmän edustajia, teollisuusyritysten IT-asiantuntijoita ja päättäjiä.

Projektin tuloksena yritys päivitti markkinointistrategiansa ja tuotteisti Teollisuus 4.0 Roadmap -palvelun.

Suunnittelimme yhdessä myös palvelun lanseerausmarkkinoinnin, jonka työkaluja olivat mm. uutiskirje, myyntipresentaatio ja LinkedIn. 

Tutustu yritykseen: https://www.prosys.fi/

15 kokemukseen perustuvaa neuvoa uudelle yrittäjälle

Sari Olsio evida Oy

Minulla tuli hiljattain täyteen 15 vuotta yrittäjänä. Merkkipaalu pisti miettimään, mitä neuvoja antaisin polullaan alussa oleville yrittäjäkollegoille. Miltä neuvot kuulostavat? Miten täydentäisit?

1. Aika on rahaa

Yrittäjän aika ei ole ilmaista. Oma aika kannattaa käyttää siihen, mikä on tuottavinta ja pidemmällä tähtäimellä kriittistä – alkavassa yrityksessä kilpailijoista erottumiseen ja asiakashankintaan.

2. Markkinoinnissa ei ole oikoteitä

Irralliset markkinointitemput eivät yleensä johda mihinkään. Mediamyyjän halpa tarjous tulee lopulta kalliiksi, kun tuloksia ei synny ja pahimmassa tapauksessa yrityksen imago kärsii.

3. Erotu, erotu, erotu

Oman kilpailuedun kirkastaminen ja viestiminen on menestymisen edellytys. Oman yritykseni kohdalla kilpailiuetua luo markkinointityön osaaminen käytännössä – asiakkailleni ei ole konsulttipaperista juuri hyötyä, siksi  viemme yhdessä kehitetyt asiat aina yhdessä asiakkaan prosesseihin, palveluihin ja viestintäkanaviin.

4. Myynti tarvitsee omat työkalut

Pelkkä tuote- tai palvelukuvaus ei asiakkaita innosta. Asiakkaan ongelmasta onnelliseen loppuun etenevä tarina (jota hissipuheeksikin kutsutaan) sen sijaan kyllä. Rakenna myös myyntiprosessi eli  itsellesi sopiva malli, jonka avulla pidät huolta että tavoitat systemaattisesti yrityksellesi parhaat asiakkaat näitä puhuttelevalla tavalla.

5. Asiat ovat sitä, miltä ne näyttävät

Mielikuvilla on merkitystä. Visuaalinen ilme, kieliasu, palveluiden toimivuus, tilat, työkalut ja jopa yrityksen osoite vaikuttavat tunteeseen, joka asiakkaalle yrityksestäsi syntyy. On tärkeä muistaa, että yhtä lailla järkisyyt kuin tunnekin vaikuttavat asiakkaan päätöksentekoon.

6. Tee rohkeasti ehdotuksia

Yrittäjyys on yhtä ehdottelemista: yksin ei kannata yrittää, vaan rohkeasti ehdottaa erilaisia yhteistyökuvioita toisille yrityksille ja yrittäjille. Yhdessä tehden yritystoiminta kehittyy isommilla askeleilla. Ja tietysti myös myyntityö on jatkuvaa ehdotusten tekemistä.

7. Älä tuputa

Myyntityössä ehdotusten aika tulee kuitenkin vasta sitten, kun luottamus on rakennettu. Jos asiakkaalle alkaa myymään liian aikaisessa vaiheessa, saattaa pilata asiakassuhteen ennen kuin se on alkanutkaan. Anna siis ensin osaamistasi ja osoita että ymmärrät asiakkaan tarpeen.

8. Erota yritys ja sinä

Alkuun ehdotusten tekeminen ja julkinen näkyminen oman yrityksen nimissä saattaa hirvittää. Vaihdapa tällöin työntekijän näkökulmaan: jos olisin tekemässä tätä puhelua tai päivitystä aiemman työnantajani nimissä, miltä tehtävä silloin tuntuisi?

9. Ole valmis muuttumaan

Markkinan ja mahdollisuuksien tunnustelu on tärkeää. Asiakkaat ja markkinat muuttuvat muutamassa vuodessa, myös yrittäjän on oltava valmis muuttumaan ja kehittämään yritystään. Oman yritykseni polku on kulkenut kaupunkimarkkinoinnista teknologiayritysten kaupallistamisen asiantuntijaksi ja nyt pk-yritysten markkinoinnin kehittämiskumppaniksi.

10. Hyväksy aaltoliike

Alun taloudellinen epävarmuus on rankkaa. Kun asiakasvirta kasvaa, on liikevaihtoa helpompi ennustaa. Silti monesti töitä on joko liikaa tai liian vähän – verkostojen avulla tilannetta voi pyrkiä tasoittamaan.

11. Suunnittele sopivasti

Yrittäjän pitää järjestää omat strategiapäivänsä. Vuosi- ja kvartaalitavoitteita kannattaa asettaa ja tehdä suunnitelmat sekä seurata niiden toteutumista. Vain tällä tavalla kehität toimintaa suuntaan, joka on sinulle mielekäs.

12. Pidä huolta itsestäsi

Yrittäjyys vie helposti mukanaan. Työ on itse valittua ja innostavaa, laskut on maksettava ja asiakkaat palveltava. Uupumukseen asti ei kuitenkaan pidä puristaa, vaan tietoisesti järjestää palautumisen paikkoja jokaiseen päivään, viikkoon ja kuukauteen. Koiralenkit, uuden opiskeleminen, käsillä tekeminen ja kunnon kesälomat ovat itselle ihan välttämättömiä.

13. Hanki hyvä tilitoimisto

Ja jos kohdalle osui huono, niin vaihtaminen käy helposti.

14. Ole oma henkilöstöosastosi

Rakenna itsellesi oma turvaverkko, vaikka asioista selvän ottaminen tuntuisi työläältä. Käytä hyödyksesi yrittäjän työsuhde-edut, hoida kuntoon YEL ja ja järjestä työterveyshuolto.

15. Laita myynti ja markkinointi kalenteriin

Tästä neuvosta minut tunnetaan ja tätä jaksan toistaa: Laita myynti ja markkinointi kalenteriin samaan tapaan kuin kirjanpito, niin että se tulee varmasti hoidettua suunniteltuun aikaan. Blokkaa siis toistuva aika kalenteristasi: vaikka jokatorstainen tai joka-aamuinen hetki, jolloin hoidat viikolle/päivälle suunnitellut tehtävät. Myynti ja markkinointi kun antavat yrityksellesi siivet, onnea matkaan!

Koukuttavan markkinoinnin resepti

Koukuttavan markkinoinnin resepti

The riches are in the niches – eli kohdentaminen kannattaa. Markkinoinnissa on melkein mahdoton onnistua, jos sitä tehdään kohdentamatta (eli ilman strategiaa). Silloin tuotetaan viestejä, jotka eivät kiinnosta oikein ketään. Ja joudutaan väistämättä kilpailemaan hinnalla.

Mikä on nurkka, jossa sinun yrityksesi on vahva? Missä saat aikaan eniten arvoa asiakkaalle?

Vastaus löytyy tutkimalla ensin tarjontaa/kilpailijoita ja oman yrityksesi vahvuuksia. Sen jälkeen on tutkittava asiakkailta eli yksinkertaisesti kysyttävä näiltä itseltään. Oma arvaus saattaa mennä täysin väärin. Selvitä siis asiakkaan kipupisteet, toiveet ja tarpeet, sekä arjen haasteet tarjoomaasi liittyen ja ostoprosessin käynnistävät tekijät.

Mikä saa asiakkaasi tekemään ostopäätöksen? Mitä hyvää tapahtuu, jos he onnistuvat avullasi? Kun osaat vastata näihin kysymyksiin, pystyt luomaan viestejä, jotka pysäyttävät, aktivoivat ja sitouttavat yritykseesi.

Kilpailuetu on strateginen linjaus: ”Näin tuotamme arvoa asiakkaalle ainutlaatuisella, erottuvalla tavalla.” Sen pohjalta rakennetaan liiketoimintamalli ja suunnitellaan kaikki yrityksen toiminta.

Tämä on strategista markkinointityötä, jota ei kannata jättää tekemättä. Kirkas kilpailuetu buustaa kaikkea tekemistä.

Teknologia- ja teollisuusyritysten sekä kiinteistö- ja rakennusalan markkinointi

Teollisuuden ja rakennusalan markkinointi

Teknologia- ja teollisuusyrityksiä sekä kiinteistö- ja rakennusalaa yhdistävät asiakaskunnan monimutkaiset ostopäätökset. Myös pitkät myyntisyklit, hankalasti tavoitettavat  kohderyhmät ja monimutkaiset tuotteet ovat tuttuja haasteita. Perinteisesti myynti on ollut parrrasvaloissa, ja markkinointi taas  jäänyt sivurooliin.

Myös näillä toimialoilla markkinointi kehittyy nyt voimakkaasti: moni yritys osaa jo hyödyntää markkinoinnin keinoja kasvun rakentamisessa. Verkkosivuille ja someen tuotetaan sisältöjä ja tehdään työtä hakukonelöydettävyyden parantamiseksi, yhteydenottojen lisäämiseksi ja myynnin vauhdittamiseksi.

Ei hakuammuntaa

Markkinoinnin keinoja ja kanavia on paljon. Onnistumisen kannalta olennaisen tärkeää on tehdä ennen kanaviin ryntäämistä pohjatyöt eli markkinoinnin strateginen suunnittelu. Se lähtee liikkeelle yrityksen tavoitteista ja sen asiakkaisiin tutustumisesta. Oman kilpailuedun kirkastaminen ja jalostaminen asiakasta puhutteleviksi viesteiksi on ainoa tapa saada markkinointi-investoinnit maksamaan itsensä takaisin.

Arvo luodaan yhdessä asiakkaan kanssa. Markkinoinnin keinot ovat silta asiakkaan luo, ja markkinointistrategia on välttämätön kartta matkalle.

Julkista tukea markkinoinnin kehittämiseen

Tiesitkö, että pk-yritys voi saada markkinoinnin strategiseen kehittämiseen julkista tukea? evida on hyväksytty tuottamaan ELY-keskuksen Markkinointi ja asiakkuudet -kehittämispalvelua, jonka puitteissa voi kehittämisen kustannuksiin saada 75% tuen.


PS. Teknologiayritysten, kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden markkinointi on meille tuttua. Asiakkaitamme viime vuosilta:

    • sähkömagneettisten komponenttien valmistaja
    • kiinteistöjen energiajärjestelmiä ja energiatehokkuutta kehittävä yritys
    • toimitiloja palveleva talotekniikkayritys
    • teollisen internetin ja teollisuusautomaation ohjelmistoyritys
    • betonirakentamisen tarvikkeiden maahantuonti ja tukku
    • sisäilmapalvelua ja energiakonsultointia tarjoava asiantuntijayritys
    • sähkölaitteita rakennusteollisuudelle valmistava yritys
    • teollisuuden tietoturvan konsultointiyritys
    • pientalorakentamiseen tarkoitetun uuden mittatyökalun kehittäjä
    • puuntyöstötarvikkeiden verkkokauppa sekä
    • IT-kehityshankkeita ja -tukipalveluita tarjoava yritys.

 

Asiakaskokemuksen kehittäminen

Asiakaskokemuksen kehittäminen

4 asiakaskokemuksen kehittämisen keinoa – tee asiat asiakkaalle helpoiksi

Asiakaskokemus on minusta jotenkin kuivakas sana iloiselle ilmiölle! Työ on kuitenkin hyvin käytännönläheistä pohtimista miten tehdä asiat asiakkaalle helpoiksi. Esimerkiksi näin:

1. Puhu niillä sanoilla, joita asiakas käyttää – monella alalla ammattislangin ”kääntäminen” on iso palvelus asiakkaalle.

2. Tee asioinnista mutkatonta. Anna asiakkaan valita itselleen paras kanava ja auta yhteydenottokynnyksen yli.

3. Kerro yksityiskohtaisesti, miten tuote tai palvelu toimii, mitä se sisältää ja mitä tuloksia siltä voi odottaa. Anna selkeät vastaukset tavallisimpiin kysymyksiin. Pienennät riskin tunnetta ja luot realistisia odotuksia.

4. Pyri ylittämään odotukset. Ideoi keinoja yllättää ja ilahduttaa tavalla, jota asiakas ei osannut odottaa

 

Lue myös aiemmat artikkelit aiheesta asiakaskokemus.

Ensiapukouluttaja Auts-Tuote Oy kouluttaa verkossa ja työpaikoilla elävää elämää varten

Ensiapukouluttaja Auts-Tuote Oy

Toteutitte hiljattain Markkinointi ja asiakkuudet -konsultoinnin evidan kanssa. Mitä tavoitteita teillä oli kehittämisprojektille, Auts-Tuote Oy:n toimitusjohtaja, ensiapukouluttaja Kaisa Telilä?

Työpaikkojen ensiapukouluttajana tunnettu yrityksemme on järjestänyt yrityksille oman toimialan tarpeisiin räätälöityjä ensiapukoulutuksia jo kymmenen vuotta. Viime vuosin olemme panostaneet merkittävästi tuote- ja palvelukehitykseen, minkä tuloksena on syntynyt etävalmennuksia, verkkokurssi ja uusi koulutuspalvelu VR-teknologiaa hyödyntäen. Meillä oli tarve suunnitella uuden palvelutarjoamamme markkinointi yhtenä kokonaisuutena ja tähän työhön halusimme käyttää ulkopuolista asiantuntija-apua.

Tavoitteenamme oli myös uudistaa mielikuvia yrityksestämme ja ensiapukoulutuksista yleensä. Toivomme ihmisten huomaavan, että työn edellyttämien ensiaputaitojen opiskelu voi olla innostavaa. Ja että ensiaputaitoja pidetään yllä elävää elämää varten, ei ensiapukortin voimassaolon vuoksi – vaikka sekin on tärkeää.

Mitä kehittämisprojektin tuloksena syntyi?

Meillä on nyt selkeä suunnitelma markkinoinnin ja viestinnän toteuttamiseksi. Sen pohjana on strategiatyö, jota teimme puhtaalta pöydältä evidan kanssa. Workshop-työskentelyssä määrittelimme konkreettisesti mitkä ovat tavoitteemme ja keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Selkiytimme myös kohderyhmiä, haastattelimme asiakkaita ja kuvasimme ostajapersoonat tarpeineen ja toiveineen. Nyt sisältöjä on helppo tuottaa aina tietty ostajapersoona mielessä.

Millaisia tuloksia olette saaneet?

Toimenpidesuunnitelma pitää markkinoinnin ja viestinnän pyörät pyörimässä kiireen keskellä. Aiemmin markkinointi jäi helposti muiden töiden jalkoihin, varsinkin silloin kun koulutuksia on paljon. Brändimielikuva ei muutu kertarysäyksellä, mutta suunta on nyt selkeä ja muutos jo näkyvissä.

Miksi evida?

Sarin kanssa työskentely oli helppoa ja käytännönläheistä. Moni saattaa ajatella konsultointia liian korkealentoisena oman yrityksen tarpeisiin, mutta turhaan. Sari tutustui huolella yritykseemme ja saimme yhteistyön tuloksena juuri meidän yrityksemme tarpeita palvelevan, ammattimaisesti toteutetun suunnitelman. Sari toi kaivattua ulkopuolista näkemystä ja tarinallisuutta tekemiseemme sekä rohkeutta tehdä tuttuja asioita uudella tavalla.


Tutustu yritykseen: Auts-Tuote Oy
Lue lisää: Markkinointi ja asiakkuudet -konsultointi

Alvar Pet – vastuullisten valintojen puolesta

Alvar Pet

Alvar Pet on suomalainen lemmikkialan startup, jonka missio on minimoida koirien hiilitassunjälki. Markkinoinnissaan yritys luottaa vahvasti koiranomistajien tuottamaan sisältöön: parasta markkinointia ovat omaan kokemukseen perustuvat suositukset, joita ihmiset jakavat somessa verkostoilleen.

evidan vaikuttajamarkkinoinnin tiimi Tokkers.fi sai ilokseen olla mukana rakentamassa Alvar Petin kasvua joulu-tammikuussa. Tokkers toteutti vaikuttajamarkkinointikampanjan, jossa haettiin yritykselle sopivat vaikuttajat, vietiin läpi yhdessä laatimamme briiffin mukainen kampanja ja raportoitiin tulokset.

Alvar Pet antaa koiranomistajien puhua vastuullisten valintojen puolesta

–   TikTok on meille entuudestaan tuttu kanava, ja haluamme vahvistaa läsnäoloamme siellä, kertoo Hanna Lemmetti, Alvar Petin markkinointijohtaja ja yksi yrityksen perustajista. Läksimmekin  innolla kokeilemaan Tokkersin uutta palvelua. Kampanja toi tavoittelemaamme näkyvyyttä tosi kivalla tavalla kohderyhmässä. Ja arvokasta meille oli myös oman työajan säästö: vaikuttajayhteydet pitää hoitaa hyvin ja se vaatii aikaa.

(Ja kuvassa on itse Alvar. Yrityksen muusa, keulakuva ja päämaistaja.)

Tutustu yritykseen:

www.alvarpet.com
@alvarpet
#nollapäästönappulat
www.tokkers.fi

Taide sisustuksessa – vieraana kuvataiteilija Tanja Meski

Sain haastateltavakseni suurikokoisista abstrakteista maalauksistaan tunnetun kuvataiteilija Tanja Meskin, jolla on myös sisustussuunnittelijan koulutus ja monipuolinen kansainvälinen kokemus suunnittelijana Italiassa. Keskustelumme polveili taiteen markkinoinnista, sisustussuunnitteluun ja tilausteosten syntyvaiheisiin, tähän tapaan:

Mikä mielestäsi on taiteen rooli sisustuksessa?

Riippuu mistä kulmasta lähestytään aihetta. Sisustuksessa taiteella voi olla se rooli, jonka se ottaa tai joka sille annetaan. Hyvällä suunnittelulla ja paneutumisella asiaan, saadaan hyvä ja mielenkiintoinen lopputulos. Taiteelle voidaan näin antaa itseisarvo, jonka se kantaa ikään kuin irrallisena osana kokonaisuutta, mutta yhteistyössä muun kalustuksen kanssa, arvokohteissa jopa arkkitehtuuria korostaen taikka sitä häivyttäen.

Taiteella voidaan myös pelastaa vähemmän kiinnostava arkkitehtuuri, pimeä ja matala tila tai sillä voidaan peittää tilassa olevia ongelmakohtia. Parhaimmillaan kuvataideteos tekee tilasta persoonallisemman ja mielenkiintoisemman kuin ilman sitä. Lähtökohtaisesti taide on ylevöittävä elementti, oli sisustusta sitten mietitty tai ei.

Taide muuttaa tilaa. Mikäli haluaa antaa taiteelle suurehkon ja tunnelmaan vahvasti vaikuttavan roolin sisustuksessa, riittää kun ottaa aikaa mietinnälle sijoittelusta, teemoista, väreistä ja halutusta vaikuttavuudesta.

Tilaustyöt taas edustavat välittömän miljöön ja taiteen yhdistämisen ääripäätä, jossa personoidaan omistajallensa, tilaan ja haluttuun tunnelmaan täydellisesti sopiva elementti. Teos voi vaihdella valaisimesta veistokseen, seinäreliefiin taikka perinteiseen maalaukseen, jonka kehystykseen tai kehystämättömyyteen voidaan myös vaikuttaa. Sisustuksen suunnittelijoilla on usein hyviä ja persoonallisia ideoita, sillä he seuraavat aktiivisesti mitä taidemaailmassa tapahtuu, ovat ammattilaisia kokonaisuuksien hahmottamisessa ja balanssin luomisessa, usein haastaviin tiloihin.

Tilausteos voi toimia muistona ja tarinankertojana, jopa lohduttajana. Taiteen roolia keskustelun herättäjänä, tilan piristäjänä ja tunnelman kohottajana ei pidä väheksyä. Sen avulla voidaan tulkita omistajansa tarinaa, elämän käännekohtia tai sielunmaisemia. 

Kuvataideteoksen tilaaminen voi tuntua vaikealta. Miten taiteilijalta voi tilata teoksen omaan tilaan?

Kuvataiteen tilaaminen on itse asiassa helppoa. Voit joko käyttää sisustussuunnittelijaa apunasi halutunlaisen taiteen valitsemisessa taikka tutustua itse taiteilijoihin, joiden taiteen tyylisuunta miellyttää. Suurimmalla osalla taiteilijoista on nettisivut ja niissä kattavat portfoliot. Tilaustaiteen tekijät yleensä osaavat auttaa ja ohjata prosessin alkuvaiheessa kertomalla omista menettelytavoistaan ja vastaamalla tilaajan kysymyksiin. Projektin kestoaika luonnollisesti vaihtelee teoksen vaatimustasosta riippuen. 

Itse olen tuotteistanut taiteen tilaamisen aloituksen kahteen konsultaatiomalliin. Toinen on lyhyt kartoitus, kestoltaan noin 30 minuuttia ja sopii heille, jotka eivät vielä ole varmoja haluavatko tilata teoksen. Asiakas voi kertoa väritoiveistaan ja esimerkiksi viitata sivuiltani www.tanjameski.com/gallery jo mahdollisesti löytyvään teokseen, jonka tunnelma ja substanssi miellyttää. Annan lyhyessä konsultaatiossa oman ehdotukseni teoksen koosta, hinnasta ja valmistumisen aikataulusta sekä kerron mitä materiaaleja tulen käyttämään. Tässä vaiheessa toimitaan yleensä puhelimessa ja sähköpostin välityksellä. Mikäli asiakas päättää tilata teoksen, sovimme asiakaskäynnin kohteeseen ja mikäli se ei ole mahdollista, toimimme netin etäpalveluiden välityksellä.

On ollut tapauksia, joissa suunnittelen teoksen ulkomaille, asiakkaan valokuvien ja esimerkiksi värimallien perusteella. Teosta voidaan personoida hyvin pitkälle, mikäli asiakas haluaa paljastaa itsestään ja tilanteestaan jotain enemmän. Se on myös hauska yllätyslahja!

Miten lähdet suunnittelemaan tilausteosta? 

Asiakas jolle tilausteos tehdään, saa tyytyväisyystakuun. Se on taiteen hankkimisessa mielestäni ensisijainen kriteeri. Jos työ ostetaan galleriasta tai taiteilijalta valmiina, sen on oltava itseään puhutteleva ja siitä on vilpittömästi pidettävä teoksena, jolla on itseisarvo. Tilaustaiteessa loppuasiakkaan kanssa on tärkeä löytää teoksen tyyli, halutaanko minimalistinen ja rauhallinen vaiko dynaaminen ja paljon liikettä sisältävä teos. Luonnollisesti nämä asiat käydään asiakkaan kanssa tarkkaan läpi.

Varaan asiakkaan kanssa pidempikestoisen konsultaatioajan, kun ollaan jo varmoja teoksen teettämisestä. Parituntisen käytän mielelläni asiakaskäyntiin ja suunnittelen tarvittaessa jopa hahmotelmia tulevasta teoksesta. Lisäksi keskustellaan teoksen koosta suhteessa sen sijoituspaikkaan tai siihen tehdäänkö yhden kookkaan sijaan useasta erillisestä teoksesta koostuva kokonaisuus, esimerkiksi diptyykki tai triptyykki, kaksi- taikka kolmiosainen teos. Asiakkaan kanssa voidaan tutkia myös aikaisempia taidehankintoja ja sitä kokoelmaa mikä kohteessa jo on. Joskus teoksen tilaamiseen voivat vaikuttaa esimerkiksi teoksen muunneltavuus myöhemmin taikka sen perintökysymykset. Voidaan tilata jälkipolville teos, joka ensin sijoitetaan lapsuudenkotiin, mutta osittain kuitenkin vanhempien miljöön ehdoilla. 

Miten autat asiakkaitasi sisustamaan taiteen avulla?

Sisustuksen suunnittelijat ja muut ammattilaiset huomioivat taiteen tilaamisessa ja hankkimisessa seikkoja, jotka auttavat parhaan mahdollisen lopputuloksen toteutumisessa. Saatamme miettiä valaistusta, kalustusta, ympäröiviä materiaaleja ja usein myös arkkitehtuuria, luonnonvalon kulkua tilassa sekä niitä tilanteita ja katselukulmia, joita taiteeseen kohdistuu. Tilaustaideprojektin suunnitteluvaihe voi mennä varsinaiseksi hifistelyksi, pienimpiinkin yksityiskohtiin paneutuen. 

Sitten on niitä asiakkaita, joille voin soittaa, että ’Hei, nyt tuli tehtyä ex-tempore teos, joka sopisi just teille!’ Ne ovat parhaita hetkiä, jos asiakas vielä kaiken lisäksi innostuu. Siinä hetkessä intuitio ja palvelu kohtaavat parhaalla mahdollisella tavalla, kertoo Meski.

Lisätietoja:

Tutustu Tanja Meskin töihin ja ajatuksiin verkkosivustolla https://www.tanjameski.com/ ja Instagramissa https://www.instagram.com/tanjameski_art/

Yrityksen kehittämisavustus

yrityksen kehittämisavustus

HUOM! Yrityksen kehittämisavustus on taas haettavissa helmi-maaliskuussa 2022. Etelä-Suomea koskevat rahoituslinjaukset ovat tällä hetkellä työn alla eikä kehittämisavustusta voi hakea. 

Yrityksen kehittämisavustus vuoden 2021 loppuun asti

Tukea on aiemmin voinut hakea hankkeisiin, joissa on kehitetty esimerkiksi:

  • kaupallistamis- ja kansainvälistymisosaamista ja edistetään uuden teknologian käyttöönottoa
  • digitaalista osaamista, digitaalista liiketoimintaa, tuottavuutta, tekoälyn hyödyntämistä sekä kyberturvallisuutta liiketoiminnan eri vaiheissa  
  • liiketoimintamalleja ja ansaintamalleja osana arvoverkostoja sekä yritysekosysteemejä
  • vähähiilisiä, vihreää taloutta ja kiertotaloutta edistäviä tuotteita, palveluita, ratkaisuja sekä materiaalitehokkuutta ja tuotantomenetelmiä.

Kehittämiseen liittyviä palkka-, konsultointi-, matka-, messuosallistumis- ja vastaavia menoja tuettiin enintään 50 %:lla. Hankkeeseen sisältyvien  investointien tuki oli 10–35 %.

Ota yhteyttä ELY-keskuksen asiantuntijaan jo hankkeen suunnitteluvaiheessa ennen hakemuksen jättämistä.

Tuen  hakemista varten tarvitset hankesuunnitelman, jonka teossa olen mielelläni avuksi. Varaa aika suoraan kalenteriini, niin aloitetaan keskustelu!

 

Viisaita sanoja markkinoinnista

Markkinoinnin mestarit osaavat kiteyttää olennaiset opit muutamaan sanaan. Näistä tiheään siteeratuista mietelmistä voi ladata innostusta ja ideoita omaan tekemiseen. Ne myös muistuttavat osuvasti siitä, mitä markkinointi todella tarkoittaa.

Alla käyttöösi omat suosikkisitaattini vapaasti suomennettuina, ole hyvä! Halutessasi löydät lisää tiivistettyä viisautta ja inspiraatiota evidan Pinterest-taulusta.

”Kaikkien aikojen paras markkinointistrategia on välittäminen.”
– Gary Vaynerchuk

“Lopeta myyminen. Aloita auttaminen.”
– Zig Ziglar

“Lupausten tekeminen ja pitäminen on parasta brändinrakennusta.”
– Seth Godin

Sitaatteja markkinoinnista

“Ala kuunnella asiakkaita ja ihmeitä alkaa tapahtua.”
– Jonathan Midenhall

”Sinun arvosi ei ole siinä mitä tiedät ja osaat, vaan siinä mitä jaat.”
― Ginni Rometty

“SEO ei enää nykyisin ole tekemistä. Se on jotain mikä tapahtuu itsestään, kun teet kaiken muun oikein.”
– Chad Pollitt

“Nykyaikana ihmiset haluavat viisastua ennen ostopäätöksen tekoa. Älä siis pitchaa, vaan opasta.”
– Brian Clark

”Ihmiset eivät osta sitä mitä teet, vaan miksi teet sen”.
– Simon Sinek

“Markkinointi on itse asiassa vain oman intohimon jakamista.”
– Michael Hyatt

“Hyvä markkinointi saa yrityksen näyttämään fiksulta. Erinomainen markkinointi tekee asiakkaasta fiksun.”
– Joe Chernov

”Ilman strategiaa tuotettu sisältö on vain sälää. Ja sälää maailmassa on jo enemmän kuin tarpeeksi.”
– Arjun Basu

“Markkinoinnin lopettaminen kannattavuuden parantamiseksi on yhtä tehokasta kuin kellon pysäyttäminen aikaa säästääkseen.”
– Thomas Jefferson

PS. Lista kaipaisi suomalaisten markkinointiosaajien mietelmiä. Laita viestiä, lisään niitä mielelläni listaan!

Yritysten kehittämispalvelut eli ELY-konsultointi

Markkinoinnin kehittämistä kohtuullisin kustannuksin

ELY-keskuksen tukeman markkinoinnin kehittämisprojektin sisältö ja kesto suunnitellaan alusta loppuun yrityksesi tarpeisiin. Jokainen kehittämishanke on siis erilainen.

Viimeisen parin vuoden aikana olen toteuttanut kehittämisprojekteja mm. teollisuuden it-palveluita, digitaalisia tapahtumia,  terveydenhuollon koulutuksia,  työhyvinvoinnin sekä talotekniikan palveluita tuottaville yrityksille, tilitoimistoille ja kuluttajaverkkokaupoille. Asiakastarinat kertovat työn toteuttamisesta ja tuloksista tarkemmin.

Sari Olsio evida Oy

Kerralla ELY-keskus tukee yleensä 2-4 konsulttipäivää. Palveluun hakeutuminen on helppoa ja minä vastaan kaikesta raportoinnista. 

Tuen hakemisesta ja muista käytännön asioista kysytään paljon. Lue usein kysytyt kysymykset alla ja ota yhteyttä tai varaa etätapaaminen tai puhelinpalaveri suoraan kalenteriini, kerron mielelläni lisää! 

1. Miksi yritykseni kannattaisi käyttää palvelua? Mitä hyötyä markkinoinnin konsultoinnista on?

Markkinointi karkaa yrittäjän työlistalla helposti aina viimeiseksi. Myyntiä jää  kuitenkin saamatta ja yrityksen tavoitteet saavuttamatta, jos markkinointiin ei satsata suunnitelmallisesti.

ELY-keskuksen Markkinointi ja asiakkuudet -konsultoinnin puitteissa markkinoinnin kehittäminen on edullista: konsultoinnin tuntihinta yrityksellesi on 46,40 eur/h.

2. Millaiselle yritykselle palvelu sopii?

Palvelu on tarkoitettu yli vuoden toimineille päätoimisille yrittäjille ja pk-yrityksille, jotka haluavat kehittää toimintaansa. Kaikki toimialat ja yhtiömuodot käyvät. Esimerkkejä aiemmin toteuttamistani toimeksiannoista löydät evidan asiakastarinoista.

3. Materiaaleissa sanotaan, että Markkinointi ja asiakkuudet -konsultointi on ELY-keskuksen tarjoama palvelu. Miten evida on mukana tässä?

ELY-keskus on syksyllä 2020 kilpailuttanut mukana olevat konsultit ja hyväksynyt evidan Sari Olsion palveluntuottajaksi Markkinointi ja asiakkuudet –konsultointiin koko Suomessa.

4. Mikä on ELY-keskuksen rooli?

Konsultointia haetaan ELY-keskuksesta. ELY-keskus auttaa hakijaa täsmentämään  kehittämispalvelun tarpeen. Hakeminen, myöntäminen ja raportointi tapahtuu sähköisesti ELY-keskuksen asiointijärjestelmässä.

5. Miten palvelua haetaan ELY-keskuksesta?

Hakeminen on helppoa – kerrot ELY-keskuksen hakulomakkessa vain omin sanoin, mitä yrityksesi haluaa kehittää. Konsultoinnin toteutussuunnitelman ja loppuraportin kirjoittamisesta vastaan minä. Näin haet:

    1. Kirjaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella Aluehallinnon asiointipalveluun: https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/fi ja kuvaa siellä muutamalla lauseella, miksi yrityksesi haluaa käyttää ulkopuolista asiantuntijaa markkinoinnin kehittämiseen. Saat sähköpostiisi tiedon, mikäli ELY-keskus haluaa lisätietoja kehittämistarpeesta tai yrityksesi tilanteesta.
    2. ELY-keskus pyytää minulta konsultoinnin toteutussuunnitelmaa (= konsultoinnin tavoite, toimenpiteet, toteutustapa, kesto ja aikataulu). Keskustelen kanssasi, laadin suunnitelman ja toimitan sen asiointipalvelun kautta ELY-keskukseen.
    3. ELY-keskus arvioi suunnitelman ja päättää palvelun myöntämisestä usein jo alle viikossa.
    4. Otan yhteyttä ja sovitaan milloin aloitetaan työt.

6. Kuinka monelle konsultointipäivälle yritykseni voi saada tukea?

Kotimaassa toimivat mikroyritykset voivat tyypillisesti saada 2-3 päivää konsultointia vuodessa, suuremmat pk-yritykset 2-5 päivää. Konsultointia voi saada korkeintaan 15 päivää kolmen vuoden aikana.

7. Miten konsultointipäivät toteutetaan käytännössä?

Konsultointipäivä = 7 tuntia työskentelyä yhdessä asiakkaan kanssa. Tapaamisista puolet voidaan toteuttaa etäyhteyksillä.  Asiakkaan toivomuksesta lähitapaamisten osuus voi olla suurempikin.

evidan hankkeissa työtä tehdään tavallisesti 2-4 tunnin työpajoissa, joita järjestetään asiakasyrityksen aikatauluihin sopivassa tahdissa – useimmiten tapaamme kerran viikossa. Tapaamisten välille sovitaan usein itsenäisesti hoidettavia kehittämis- tai toteuttamistehtäviä.

8. Mitä palvelun puitteissa voidaan tehdä?

Kehittämispalvelun sisältö voidaan suunnitella täysin yrityksesi tarpeen mukaan, ELY-keskus ei ole etukäteen määritellyt vakiosisältöjä.

Toimeksiannoissani tehdään markkinoinnin strategista suunnittelua eli:

    • haetaan vastaukset kysymyksiin: Miten markkinointi voi edistää yrityksesi tavoitteiden saavuttamista? Miten erottua ja tuoda oma erikoislaatu esiin? Kenelle tuotteistanne tai palveluistanne on eniten hyötyä?
    • asiakasymmärryksen kerryttämistä asiakashaastatteluin
    • asiakaskokemuksen kehittämistä
    • eri viestintä- ja markkinointikanaviin perehtymistä ja niiden kokeilemista
    • markkinoinnin prosessien kehittämistä: suunnitellaan, miten olette näkyvillä ja kohdattavissa ja varmistetaan että markkinointi tulee hoidetuksi systemaattisesti, samaan tapaan kuin kirjanpito.

Kehittämistyön sisällön ainoa rajaus on se, että palvelua ei voi käyttää operatiivisiin toimenpiteisiin kuten esimerkiksi käytännön myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin tai markkinointimateriaalin suunnitteluun.

9. Miten voin olla varma, että konsultointi tuottaa konkreettisia tuloksia yritykselleni?

Jos et halua kilpailla hinnalla, sinun on oltava erilainen kuin kilpailijasi. Eikä pelkästään erilainen, vaan parempi auttamaan asiakasta ja luomaan tälle arvoa. Kehittämishanke evidan kanssa tuo suoraa tietoa asiakkailta ja auttaa kehittämään palveluita ja rakentamaan markkinointia, joka vastaa näihin asiakastarpeisiin.

Toteuttamieni toimeksiantojen tulokset ovat olleet erinomaisia: kiitollisena ja nöyränä voin todeta, että vuonna 2021 asiakkaiden palautteessa evidan suositteluindeksi on täydet 100.

10. Onko projektin raportointi työlästä?

Ei lainkaan. Minä vastaan raportoinnista: kun toteutussuunnitelman mukaiset työt on tehty, laadin loppuraportin ja saat sen hyväksyttäväksesi Aluehallinnon asiointipalvelun kautta.

Raportissa kuvataan myös mahdolliset jatkokehittämistarpeet, ja ohjataan tarjolla oleviin ELY-keskuksen, TE-palveluiden, Finnveran ja Business Finlandin jatkopalveluihin.

11. Miten palvelu laskutetaan?

evida laskuttaa yritystäsi palvelun toteuttamisen jälkeen. Konsultointipäivän hinta (eli yrityksen maksuosuus) on 325 eur + alv. Laskun maksuaika on 21 päivää.

ELY-keskuksen maksuosuuden osuuden evida laskuttaa suoraan ELY-keskukselta.

12. Milloin palvelua ei voida myöntää?

Palvelun myöntämisen edellytyksenä on kannattava liiketoiminta. Oman pääoman menettäminen saattaa estää palvelun myöntämisen, samoin verovelka ja maksuhäiriöt. Pandemiatilanteen tuomiin haasteisiin kuitenkin löytyy kyllä ymmärrystä.

De minimis -tukea saa yrityksellä kuluvan ja kahden edellisen verovuoden aikana olla enintään 200 000 euroa. Ehtona on myös, etteivät konsultti ja asiakas kuulu toistensa lähipiiriin.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin aloitetaan keskustelu.!

Markkinointi ja asiakkuudet -palvelu on osa ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut -perhettä

 

Yritysten kehittämispalvelut /Analyysi


Ennen Konsultointi-palvelun hakemista yrityksesi nykytila ja kehittämistarpeet voidaan arvioida esim. Analyysi-palvelussa. Jos yrityksesi nykytila on arvioitu muuten ja kehittämistarve on selvillä, voit hakea Konsultointi-palvelua ilman Analyysi-palvelua.

Lisätietoa ELY-keskuksen sivustolla»

 

Got purpose?

Jos ei osaa kertoa miksi on olemassa, on melkein mahdotonta menestyä.

Tarkoituksen kirkastaminen tuo yrityksen kaikkeen tekemiseen arvokkuutta, tavoitteellisuutta ja intohimoa. Merkitykselliset viestit määrittelevät suunnan yrityksen henkilöstölle, asiakkaille ja muille sidosryhmille.

Ajattelen, että kaiken yritystoiminnan tarkoitus on jonkin asian muuttaminen paremmaksi – taloudellisesti kannattavalla tavalla.  

Olemassaolon tarkoitus, purpose, on liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen työkalu. Tarkoituksen sanoittaminen tuo selkeyttä ja syvempää merkitystä myös yrityksen markkinointiin ja jokaiseen asiakaskohtaamiseen. Asiakkaat sitoutuvat vahvemmin yrityksiin ja brändeihin, jotka viestivät arvoistaan ja perimmäisestä tarkoituksestaan.

Miten te haluatte vaikuttaa ympäröivään maailmaan? Mitä yrityksenne ratkaisee?

Olemassaolon tarkoitusta ei voi liimata päälle, se on todellinen ja jo olemassa yrityksenne dna:ssa. Resepti on lyhyt, mutta jonkin verran aikaa ja paneutumista vaativa:

1. kaivautukaa teille tärkeiden asioiden syvempiin tasoihin
2. kuorikaa ydin esiin sieltä ja
3. muotoilkaa ajatukset helposti viestittävään muotoon.

Tuloksena syntyy tarina, jonka vain teidän yrityksenne voi kertoa.

Lisäoppia Simon Sinekiltä

evidan olemassaolon tarkoitus on:

Haluan (markkinoinnin keinoin) auttaa sinua menestymään siinä, mitä rakastat tehdä. Autan yrittäjiä ja pk-yrityksiä löytämään ja tuomaan esiin omat supervoimansa – sen, miksi asiakkaan kannattaa valita juuri sinut.

Tutustu myös pk-yritysten markkinoinnin strategisen kehittämiseen tarkoitettuun ELY-keskuksen Markkinointi ja asiakkuudet -konsultointipalveluun

Kutsu: Hae mukaan maksuttomaan sparraukseen!

Toimin Kasvu Open -sparraajana ja tavoitteenani on auttaa mahdollisimman monia kasvuyrityksiä kehittämään toimintaansa. Olen mukana tänä vuonna Automaation tulevaisuuden Kasvupolulla ja haluan kutsua sinut hakemaan mukaan sparraukseen.

Kasvu Openin maksuttomasta Kasvupolku-sparrauksesta jokainen mukaan valittu kasvuyritys:

    • saa luottamuksellista, henkilökohtaista sparrausta liiketoimintaan.
    • tapaa yrityskohtaisesti valitut 5–8 eri alojen asiantuntijaa eli sparraajaa.
    • verkostoituu alueellaan/toimialallaan ja valtakunnallisesti merkittävien kumppaneiden kanssa.
    • voi halutessaan kisata Vuoden kasvuyritys -tittelistä.

Sparraukseen voivat hakea mukaan kaikki yritykset, joilla on y-tunnus ja vahva tahto kasvattaa liiketoimintaa.

Hae mukaan 17.3.2021 mennessä.

Lisätietoja: https://kasvuopen.fi/kasvupolut/
Hakulomake: https://kasvuopen.fi/hae-mukaan/