Henkilöbrändäys on (monia ärsyttävästä nimestään huolimatta) fiksua työtä

Itsensä markkinoiminen on ajankohtaista nyt ja aina. Hommaa ei voi väittää turhaksi, sillä verkosta haetaan henkilön nimellä tietoja opiskeluajoista alkaen läpi uran, eläkeläisen luottamustehtäviin asti.  Henkilöbrändäys ei palkitse vain työnhakijaa, se tuo yhtä lailla arvoa myyjälle, yrittäjälle tai  asiantuntijalle . Parhaimmillaan työn tuloksena vauhtia saavat ura, yritys, koko elämän haluttu suunta.

On fiksua näyttää itsensä parhaassa valossa, kuten valokuvaaja Milla von Konow sanoo.  Osaamisen näkyväksi tekemisen on oltava omannäköistä ja aitoa – mainosmaisten sisältöjen tuottamiseen ei kannata tuhlata kenenkään aikaa.

Henkilöbrändin rakentamisen kulmakivet:
#1: Erotu kuvavirrasta, vakuuta visuaalisesti.
#2: Ole oma itsesi. Käytä yksinkertaisia, mutta vahvoja sanoja kertomaan siitä, mitä osaat ja mitä haluat osaamisellasi tehdä.
#3: Elä kuten opetat. Brändisi on osa sinua, ei vain sisältöjä paperilla tai verkossa.

Henkilöbrändin rakentaminen kannattaa aloittaa samalla tavalla kuin mikä tahansa strateginen kehittäminen: määrittele alkuun tavoitteesi, keitä tavoittelet, missä kanavissa, mitkä ovat pääviestisi, mitä kerrot privaattipuolestasi ja millaisen tunteen haluat viesteistäsi välittyvän. Kun työ on käynnissä seuraa aktiivisesti, mitä sinusta sanotaan ja vahvista positiivista julkisuutta.