Muutosten ja trendien ennustamisen sijaan pohdimme tänä jouluna keinoja luoda parempaa tulevaisuutta niin itselle kuin omalle organisaatiollekin. Tulevaisuus näyttää valoisalta myös nyt – vuoden pimeimpänä aikana ja kysynnän ollessa kohmeessa – kun sitä ryhdytään rakentamaan omien arvojen ja auttamishalun näkökulmasta. Työn tavoitteena on tehdä elämästä parempaa itselle, kumppaneille ja asiakkaille.
Tällainen pohdiskelu jää turhan usein arkipäivän kiireiden alle ja strategiatyö keskittyy nykyisen toiminnan tehostamiseen. Mutta tulevaisuuden suunnittelussa ei kannata tyytyä vain sen varmisteluun, että yritys tekee voittoa ensi vuonna. Aikaa ja halua on löydettävä myös projekteihin, joilla pyritään asteittain eroon nykyisistä, asiakkaiden ja maailman muuttuessa turhiksi käyvistä tehtävistä sekä aivan uudenlaisen toiminnan innovointiin.
Raivaa siis säännöllisesti aikaa nykypäivän haasteiden keskeltä tulevaisuuden suunnitteluun. Tähtäin kannattaa asettaa kymmenen vuoden päähän, tutkia maailmaa asiakkaan silmälasien läpi ja kyseenalaistaa kaikki oletukset oman toimialan kehityksestä.
Miten alkuun? Erinomaisen yksinkertaisen tulevaisuuden rakentamisen työkalun tarjoaa prof. Vijay Govindarajanin Three Box Thinking –malli.