Alkaako yrityksesi verkkosivuston teksti ja myyntipuhe kuvauksella siitä, mitä yrityksesi tuottaa? Ja jatkuu kertomuksella siitä, miten tuote tai palvelu tuotetaan?
Itsestä puhuminen on varsin yleinen tapa aloittaa yrityksen esittely. Se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen, sillä potentiaalisen asiakkaan kiinnostus herätetään tehokkaammin puhumalla asiakkaalle tarjottavasta hyödystä. Näkökulman vaihtaminen minusta sinuun ei ole vaikea tehtävä. Esimerkiksi hotelli- ja majoitusala osaa tämän jo hyvin: tarjotaan elämyksiä, virkistystä ja saavutettavuutta eikä esimerkiksi lepäämis-, peseytymis-, ruokailu-, pysäköinti- ja siivouspalveluita laadukkaasti kalustetuissa ympäristöissä.
Markkinoinnin ydinviestien rakentaminen kannattaa aloittaa tutustumalla asiakkaan arkeen, tarpeisiin ja ongelmiin. Jo muutama keskustelu auttaa ymmärtämään, millä sanoilla kohderyhmäsi puhuu tarpeistaan ja missä yrityksesi voisi olla avuksi. Omien oletusten varassa tätä työtä ei kannata kovin pitkälle tehdä.
Fiksuinkin keino- ja kanavavalikoima on tehoton, jos viestit: ”tätä-saat-meiltä-ja-näin-sen-tuotamme”. Jos haluat parhaan tuoton myyntiin ja markkinointiin käyttämällesi rahalle ja ajalle, muotoile siis pääviestisi asiakkaan auttamisen ajatuksella: ”näin-helpotat-arkeasi” – unohtamatta kuitenkaan kertoa siitä, miten yrityksesi voi olla tässä avuksi.
Kirjoitus on julkaistu myös Suomen Uusyrityskeskusten verkkosivustolla.