Suvikaava tavoitti muotisuunnittelijat

Suvikaava on nuori mallimestaripalveluita tarjoava yritys, jonka tavoitteena on hakea kasvua systemaattisen markkinoinnin tuella. Toteutimme yhdessä kehittämishankkeen, jossa kirkastettiin Suvikaavan ydinviestejä ja visuaalista ilmettä sekä testattiin digitaalisen markkinoinnin keinoja yrityksen verkkonäkyvyyden kasvattamiseksi. Lisäksi toteutettiin mallimestaripalveluiden asiakastarpeita kartoittava verkkokysely muotisuunnittelijoille ja vaateteollisuuden tuotantopäälliköille.

Kehittämistyön tuloksena yrityksellä on nyt käytössään tuoretta asiakastietoa ja markkinointirekisteri sekä digitaaliset välineet, joiden avulla yritys kontaktoida potentiaalisia asiakkaitaan ja luoda liikennettä verkkosivustolleen.

Lisäksi laadittiin markkinoinnin vuosisuunnitelma, jonka avulla varmistetaan että markkinointitoimenpiteet tulevat toteutetuksi suunnitelmallisesti pitkin vuotta.

Suvikaavan markkinointi otti ison loikan eteenpäin. Tulokset alkoivat heti näkyä yhteydenottoina, joten on itsestään selvää että jatkan markkinointia suunnitelman mukaisesti ja testaan uusia keinoja ja kanavia sitä mukaa kun tuloksia kertyy, kertoo yrittäjä, mallimestari Suvi Virtanen kehittämistyön tuloksista.

Tutustu yritykseen: www.suvikaava.fi

Walttari-yrittäjien verkosto uudistaa isännöintialaa

Walttari Oy on Anu Hoskosen ja Hannaleena Kuutilon perustama isännöitsijätoimisto, joka vakuuttaa, että yrittäjä on paras isännöitsijä. Yritys tarjoaa vanhan ajan yksilöllistä palvelua, mutta tuottaa sen uudenlaisilla työkaluilla. Walttari on kasvanut vauhdilla ja päässyt usein julkisuuteen kommentoimaan isännöintialan kehitystä sekä kertomaan näkemyksiään siitä, millaista on hyvä isännöinti.

Yritys käynnisti markkinoinnin kehittämishankkeen nopeuttaakseen laajentumista koko Suomeen: verkostoon haetaan uusia sopimuskumppaniyrittäjiä toimimaan Walttari-isännöitsijöinä omilla alueillaan. Yhteistyön tuloksena syntyi Walttarin franchising-käsikirja sekä markkinointisuunnitelma, jonka tukee kumppanuuksien rakentamista.

Tutustu Walttariin: www.walttari.fi

Yrittäjän ääni kuuluu eduskuntaan

InnoOmnian Luoviva-yrittäjäyhteisössä toimiva Hanke viestii –tiimi pääsi kurkistamaan kansanedustajan työpäivään, kun Johanna Karimäki kutsui meidät vierailulle Eduskuntaan keskustelemaan viestinnällä vaikuttamisesta ja yrittäjän arjesta.

Vierailun pohjalta syntyi kaksi blogikirjoitusta:

Suomen Yrittäjien Yrittäjän ääni -blogi – Tiimiyrittäjyys puhutti Pikkuparlamentissa

Hanke viestii -blogi – Vaikuttajaviestintää

Sari Olsio on Johanna Karimäen nimikkoyrittäjä Suomen Yrittäjien valtakunnallisessa Yrittäjän ääni –ohjelmassa, joten keskustelu jatkuu koko vaalikauden.

evida on mukana Hanke viestii -tiimissä, joka tarjoaa hankkeisiin viestinnän osaamista, yhdessä tekemistä, markkinointiajattelua ja aitoa asiakasymmärrystä.

Cybricon Oy rakentaa tunnettuuttaan ihmislähtöisen tietoturvan asiantuntijana

Jopa 90% tietoturvavahingoista johtuu käyttäjistä, kertoo Cybricon Oy, tietoturvajohtamisen asiantuntija.

Tietoturva on tällä hetkellä mediaa, yrityksiä ja yhteisöjä kiinnostava aihe. Cybricon Oy haluaa vastata haasteeseen ja rakentaa tunnettuuttaan aiempaa systemaattisemmin. Markkinoinnin ja viestinnän kehittämiskumppaniksi yritys valitsi evidan.

Kehittämistyön tavoitteena oli yrityksen pääviestien selkiyttäminen ja palveluiden uudenlainen paketointi asiakaslähtöisesti. Kehittämistyötä tehtiin hankkeessa toteutetun asiakastarvekartoituksen pohjalta. Yhteistyön toisena tavoitteena oli käynnistää systemaattinen markkinointi- ja viestintäprosessi. Tätä varten testattiin yritykselle uusia markkinointi- ja viestintäkanavia sekä laadittiin kustannustehokas markkinoinnin ja viestinnän vuosisuunnitelma.

Kehittämiseen käytetty aika ja raha maksavat itsensä nopeasti takaisin, toteaa Cybricon Oy:n toimitusjohtaja Jörgen Jansson. Asiakkaita kiinnostavat viestit, ketterät markkinointikeinot ja mediajulkisuus avaavat ovia ja tehostavat myyntityötä merkittävästi.

Lisätietoja:

Cybricon Oy:n toimitusjohtaja Jörgen Jansson
http://www.cybricon.fi/yhteystiedot/

Cybricon Oy ja ihmislähtöinen tietoturva mediassa
http://www.cybricon.fi/media/

Oppidoo Oy kehitti markkinointia ja asiakkuuksia evidan kanssa

Koulutusalan yritys Oppidoo Oy on kehittänyt lasten päivähoitoon uudenlaisen kielenopetuksen menetelmän. evida Oy toteutti yrityksen kanssa markkinoinnin kehittämishankkeen, jonka tavoitteena oli keskittää yrityksen myynti- ja markkinointipanokset aiempaa tarkemmin rajattuun kohderyhmään ja palvelukokonaisuuteen sekä suunnitella uuden MeaLingua-palvelun lanseeraus. Uusi  menetelmä on herättänyt kiinnostusta niin päivähoidon ammattilaisten, vanhempien kuin mediankin piirissä.

Lue lisää:

MeaLingua
Oppidoo Oy
Tiedote: Uusi menetelmä lasten kieltenopetukseen päivähoidossa
Oppidoon toimitusjohtaja Mari Laurenius Yle Puheen iltapäivässä

Renesanssiyrittäjyyttä uuteen vuoteen

Renessanssiyrittäjyys tarkoittaa intohimoista monialaisuutta ja osaamisen luovaa kohdistamista. Renessanssiyrittäjän erottaa se, että häntä ajaa tarve tehdä ”omaa juttua”. Yrittäjä hakee koko ajan töiltään sopivuutta eli sitä, että yritystoiminta vastaa yrittäjän tietoja, taitoja, verkostoja, elämäntilannetta, arvoja ja piileviä kykyjä. ”Kun yrittäjä tuntee, että jokin uusi toimintamalli tai aktiviteetti sopii hänelle, hän sitoutuu siihen yhä syvemmin, ja tuloksena on intohimoinen projekti”, kuvailee ilmiötä tänä syksynä julkaistu Markko Hämäläisen väitöskirja.

Ilman tutkimustakin näkee, että menestyvät yrittäjät ja yrittäjähenkiset ihmiset ovat asiaansa intohimoisesti paneutuvia, itseensä luottavia moniosaajia. Erinomaisia esimerkkejä löytyy läheltä: kielenopetusta lastenhoitoon, mentaalivalmennusta golfareille, arvotekstiilejä korjaava sisustusliike, villivihanneksia Kreetalla ja DVD:llä.

Uuden vuoden kynnyksellä toivonkin, että jokainen meistä löytää renesanssiyrittäjän itsestään ja onnistuu rakentamaan itselleen sopivan työn – sen myötä syntyy paitsi uudenlaista imua työhön, myös upeita tuotteita ja palveluita meille kuluttajille ja B2B-asiakkaille.

Lisätietoja:
Renaissance Entrepreneurship: A Grounded Theory of Entrepreneurial Recycling
Renessanssi-yrittäjyys: uusi teoria yritteliäästä kierrättämisestä

Kiinnostuitko?

Kielenopetusta lastenhoitoon
Mentaalivalmennusta golfareille
Arvotekstiilejä korjaava sisustusliike
Villivihannekset

 

Hanke viestii -tiimi bloggaa ja palvelee

evida on mukana Hanke viestii -tiimissä, joka tarjoaa hankkeisiin viestinnän osaamista, yhdessä tekemistä, markkinointiajattelua ja aitoa asiakasymmärrystä.

Idea hankkeiden palvelemisesta syntyi, kun kolme alan yritystä kohtasi toisensa InnoOmnian katon alla. Kävi ilmi, että kaikki teemme töitä hankkeiden kanssa ja meille yhteistä on halu palvella asiakkaitamme koko ajan paremmin.Tiimin asiantuntijat ovat olleet mukana kymmenien hankkeiden viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa ja miellä on yhteensä yli 15 vuoden viestintäalan yrittäjäkokemus.

Blogista on tarkoitus rakentaa hankeviestinnän kanssa töitä tekevien keskusteluareena, leikekirja ja tietopankki.

Onko sinulla mielessäsi mielenkiintoinen tutkimustulos, tosielämän tarina tai kollegoille arvokas vinkki jaettavaksi? Tervetuloa vierailemaan blogissamme joko kirjoittajana tai haastateltavana! Etsimme aktiivisesti lukijoitamme kiinnostavia aiheita.

Espoon keksintöviikon ideakilpailu

Arkipäivää mullistavat innovaatiot tarvitsevat syntyäkseen paljon rohkeutta, lukuisia toistoja, erinäisen määrän epäonnistumisia ja ripauksen hyvää onnea. Ennen kaikkea tarvitaan kuitenkin halua ja kykyä kulkea vastavirtaan ja toimia toisin kuin on totuttu.

Omnian kehittämisyksikkö InnoOmnian perusfilosofia on kannustaa opiskelijoita, opettajia ja yrittäjiä näkemään, tekemään, ajattelemaan ja sanomaan toisin – ja näistä asioista InnoOmnia palkitsee vuosittain toisinnäkijöitä, toisintekijöitä ja toisinsanojia. Tänä vuonna palkinnot jaettiin Espoon keksintöviikon ideakilpailussa, jossa evidan Sari Olsio toimi tuomaristossa.

Lue lisää:
Vuoden 2014 Espoon keksintöviikon ideakilpailun voittaneet ideat, keksijät ja tuomaristo

ELY-keskukselta tukea pk-yrityksen markkinoinnin kehittämiseen

ELY-keskusten kumppaniELY-keskukset tarjoavat 1.9.2014 alkaen uusia yritysten kehittämispalveluita. Tarjolla on räätälöityjä ja kustannustehokkaita palveluita pk-yrityksille, jotka haluavat kehittää liiketoimintaansa, kasvaa, uudistua ja kansainvälistyä.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on sertifioinut evida Oy:n Sari Olsion ELY-keskusten kumppaniksi tuottamaan Markkinointi ja asiakkuudet –konsultointipalvelua koko Suomessa.

Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!

Lisätietoa kehittämispalveluista ja hakemisesta»

Kylmäsoitot eivät enää pure: valtaosa asiakkaista löytyy muualta

Myyjät ovat ihmeissään, kun asiakkaat tänä päivänä hoitavat valtaosan ostoprosessistaan itsenäisesti, verkon ja verkostojen avulla. Myynnillä on toki edelleen mahdollisuutensa silloin, kun kontakti osuu juuri oikeaan hetkeen ja yhteydenpidosta on asiakkaalle selvää hyötyä – ovi ei aukene sille, joka tulee tuputtamaan tarpeetonta ja viemään kallista aikaa.

Asiakkaita kannattaakin hakea monilla tavoilla: tutkimuksen[1] mukaan vain 20% löytyy perinteisillä kylmäsoitoilla. 25% asiakkaista ottaa itse yhteyttä verkon kautta, 19% löytyy tapahtumista ja 36% verkostojen kautta.

Tämä ostamisen muutos liimaa markkinoinnin, viestinnän ja myynnin työt tiukasti toisiinsa. Perinteisten siilojen tilalle ketterät yritykset rakentavat yhden kaupallisen prosessin, joka kattaa tuotekehityksen ja sen tulosten viemisen markkinoille helposti ostettavassa ja myytävässä muodossa.

Kyse on kaupallisesta ajattelusta ja toimintatavasta, jonka tulisi näkyä kaikissa yrityksen toiminnoissa. Tarjooman jokainen ominaisuus, joka tuottaa arvoa asiakkaalle, on ymmärrettävä ja viestittävä sekä sisäisiä että ulkoisia kohderyhmiä innostavassa muodossa. Asiakkuuksien kehittäminen on viestimistä ja viestiminen asiakkuuksien kehittämistä.


[1] Mercuri International: Sales Excellence 2012 ja Procurement 2013.
Yhteenveto: http://www.technopolisonline.com/Events/TPBB/Alanen.pdf

Saimatext sparraa markkinointiaan evidan kanssa

Saimatext Oy tuottaa elämyspalveluita ja hyvinvointiviestintää. Yritys käynnisti evida Oy:n kanssa vuonna 2012 yhteistyön, jonka tavoitteena oli Saimatext Oy:n kehittämien uudenlaisten hyvinvointipalveluiden kaupallistaminen. evida toteutti kehittämishankkeen, jossa uusille palveluille laadittiin markkinaselvitys, kaupallistamissuunnitelma sekä markkinoinnin ja viestinnän aikataulutettu toimenpidesuunnitelma.

Yhteistyö jatkuu edelleen markkinoinnin käytännön toteutustehtävissä. evida vastaa yrityksen verkkokaupan ylläpidosta ja uutiskirjeiden tuottamisesta sekä osallistuu FB-markkinointiin ja verkkosivuston kehittämiseen.  Kehittämistyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä – evidan asiantuntija on oman markkinointipäällikön tapaan joustavasti yrityksen käytettävissä niin pienissä kysymyksissä kuin isommissa projekteissakin. Tuloksia analysoidaan ja jatkotoimenpiteitä ideoidaan yhdessä useamman kerran vuodessa.

Lisätietoja:

www.saimatext.fi
www.autuuttaaivoille.fi
www.hortoilu.fi
www.saimatext.mycashflow.fi

 

EDIS – uusi terveydenhuollon verkkokauppa

Pia Laurila Oy kehittää ja kaupallistaa uudenlaisia jakelu- ja palveluratkaisuja terveydenhoitotarvikkeiden vähittäiskauppaan. Toteutimme yhdessä yrityksen kanssa kehittämishankkeen, jonka tavoitteita olivat tuotekehitystyön suuntaaminen hankkeessa kerätyn markkinatiedon pohjalta sekä uudenlaisen palveluratkaisun kehittäminen ja kaupallistamisen suunnittelu. Tutustu yrityksen verkkokauppaan osoitteessa www.edis.fi

Tulevaisuutta itse rakentamaan

Muutosten ja trendien ennustamisen sijaan pohdimme tänä jouluna keinoja luoda parempaa tulevaisuutta niin itselle kuin omalle organisaatiollekin. Tulevaisuus näyttää valoisalta myös nyt – vuoden pimeimpänä aikana ja kysynnän ollessa kohmeessa – kun sitä ryhdytään rakentamaan omien arvojen ja auttamishalun näkökulmasta. Työn tavoitteena on tehdä elämästä parempaa itselle, kumppaneille ja asiakkaille.

Tällainen pohdiskelu jää turhan usein arkipäivän kiireiden alle ja strategiatyö keskittyy nykyisen toiminnan tehostamiseen. Mutta tulevaisuuden suunnittelussa ei kannata tyytyä  vain sen  varmisteluun, että yritys tekee voittoa ensi vuonna. Aikaa ja halua on löydettävä myös projekteihin, joilla pyritään asteittain eroon nykyisistä, asiakkaiden ja maailman muuttuessa turhiksi käyvistä tehtävistä sekä aivan uudenlaisen toiminnan innovointiin.

Raivaa siis säännöllisesti aikaa nykypäivän haasteiden keskeltä tulevaisuuden suunnitteluun. Tähtäin kannattaa asettaa kymmenen vuoden päähän, tutkia maailmaa asiakkaan silmälasien läpi ja  kyseenalaistaa kaikki oletukset oman toimialan kehityksestä.

Miten alkuun? Erinomaisen yksinkertaisen tulevaisuuden rakentamisen työkalun tarjoaa prof. Vijay Govindarajanin Three Box Thinking –malli.

Kehityshankkeiden projektisuunnittelu

Autamme yrityksiä ja yhteisöjä onnistumaan asiakasymmärryksen, kaupallisen ajattelun, viestinnän ja markkinoinnin avulla. Asiantuntijoillamme on runsaasti kokemusta Tekesin ja ELY-keskusten tuella toteutettujen valmistelu- ja kehityshankkeiden hakuprosessista, raportoinnista ja projektinjohdosta. Tarjoamme käyttöönne osaamista hankemahdollisuuksien kartoittamisesta hankkeen läpiviemiseen ja loppuraportointiin asti. Annamme mielellämme lisätietoja pk-yritysten rahoitusmahdollisuuksista, ota yhteyttä!

evidasta Miktech Oy:n kumppani

Miktech Oy on innovaatio- ja teknologiakeskus, joka edistää tutkimustoiminnan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä Etelä-Savossa. evida Oy on valittu keskuksen kumppaniksi sen asiakasyritysten markkinoinnin ja viestinnän kehittämis- ja koulutustehtäviin. Lisätietoja www.miktech.fi

Suunnitelmat ketterästi käytäntöön

evida on myös toteutustalo: uudenlainen do tank, jossa ei kehitetä vain ideoita, ehdotuksia ja strategioita, vaan tuetaan tekemistä ja käytäntöön viemistä. – Ideoita on maailma pullollaan, mutta vain harvasta syntyy oikea innovaatio eli “kaupallisesti tai yhteiskunnallisesti uudella tavalla hyödynnettyä tietoa ja osaamista”, kuten Tekes sen määrittelee. Lue lisää