Kylmäsoitot eivät enää pure: valtaosa asiakkaista löytyy muualta

Myyjät ovat ihmeissään, kun asiakkaat tänä päivänä hoitavat valtaosan ostoprosessistaan itsenäisesti, verkon ja verkostojen avulla. Myynnillä on toki edelleen mahdollisuutensa silloin, kun kontakti osuu juuri oikeaan hetkeen ja yhteydenpidosta on asiakkaalle selvää hyötyä – ovi ei aukene sille, joka tulee tuputtamaan tarpeetonta ja viemään kallista aikaa.

Asiakkaita kannattaakin hakea monilla tavoilla: tutkimuksen[1] mukaan vain 20% löytyy perinteisillä kylmäsoitoilla. 25% asiakkaista ottaa itse yhteyttä verkon kautta, 19% löytyy tapahtumista ja 36% verkostojen kautta.

Tämä ostamisen muutos liimaa markkinoinnin, viestinnän ja myynnin työt tiukasti toisiinsa. Perinteisten siilojen tilalle ketterät yritykset rakentavat yhden kaupallisen prosessin, joka kattaa tuotekehityksen ja sen tulosten viemisen markkinoille helposti ostettavassa ja myytävässä muodossa.

Kyse on kaupallisesta ajattelusta ja toimintatavasta, jonka tulisi näkyä kaikissa yrityksen toiminnoissa. Tarjooman jokainen ominaisuus, joka tuottaa arvoa asiakkaalle, on ymmärrettävä ja viestittävä sekä sisäisiä että ulkoisia kohderyhmiä innostavassa muodossa. Asiakkuuksien kehittäminen on viestimistä ja viestiminen asiakkuuksien kehittämistä.


[1] Mercuri International: Sales Excellence 2012 ja Procurement 2013.
Yhteenveto: http://www.technopolisonline.com/Events/TPBB/Alanen.pdf

Saimatext sparraa markkinointiaan evidan kanssa

Saimatext Oy tuottaa elämyspalveluita ja hyvinvointiviestintää. Yritys käynnisti evida Oy:n kanssa vuonna 2012 yhteistyön, jonka tavoitteena oli Saimatext Oy:n kehittämien uudenlaisten hyvinvointipalveluiden kaupallistaminen. evida toteutti kehittämishankkeen, jossa uusille palveluille laadittiin markkinaselvitys, kaupallistamissuunnitelma sekä markkinoinnin ja viestinnän aikataulutettu toimenpidesuunnitelma.

Yhteistyö jatkuu edelleen markkinoinnin käytännön toteutustehtävissä. evida vastaa yrityksen verkkokaupan ylläpidosta ja uutiskirjeiden tuottamisesta sekä osallistuu FB-markkinointiin ja verkkosivuston kehittämiseen.  Kehittämistyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä – evidan asiantuntija on oman markkinointipäällikön tapaan joustavasti yrityksen käytettävissä niin pienissä kysymyksissä kuin isommissa projekteissakin. Tuloksia analysoidaan ja jatkotoimenpiteitä ideoidaan yhdessä useamman kerran vuodessa.

Lisätietoja:

www.saimatext.fi
www.autuuttaaivoille.fi
www.hortoilu.fi
www.saimatext.mycashflow.fi

 

EDIS – uusi terveydenhuollon verkkokauppa

Pia Laurila Oy kehittää ja kaupallistaa uudenlaisia jakelu- ja palveluratkaisuja terveydenhoitotarvikkeiden vähittäiskauppaan. Toteutimme yhdessä yrityksen kanssa kehittämishankkeen, jonka tavoitteita olivat tuotekehitystyön suuntaaminen hankkeessa kerätyn markkinatiedon pohjalta sekä uudenlaisen palveluratkaisun kehittäminen ja kaupallistamisen suunnittelu. Tutustu yrityksen verkkokauppaan osoitteessa www.edis.fi

Tulevaisuutta itse rakentamaan

Muutosten ja trendien ennustamisen sijaan pohdimme tänä jouluna keinoja luoda parempaa tulevaisuutta niin itselle kuin omalle organisaatiollekin. Tulevaisuus näyttää valoisalta myös nyt – vuoden pimeimpänä aikana ja kysynnän ollessa kohmeessa – kun sitä ryhdytään rakentamaan omien arvojen ja auttamishalun näkökulmasta. Työn tavoitteena on tehdä elämästä parempaa itselle, kumppaneille ja asiakkaille.

Tällainen pohdiskelu jää turhan usein arkipäivän kiireiden alle ja strategiatyö keskittyy nykyisen toiminnan tehostamiseen. Mutta tulevaisuuden suunnittelussa ei kannata tyytyä  vain sen  varmisteluun, että yritys tekee voittoa ensi vuonna. Aikaa ja halua on löydettävä myös projekteihin, joilla pyritään asteittain eroon nykyisistä, asiakkaiden ja maailman muuttuessa turhiksi käyvistä tehtävistä sekä aivan uudenlaisen toiminnan innovointiin.

Raivaa siis säännöllisesti aikaa nykypäivän haasteiden keskeltä tulevaisuuden suunnitteluun. Tähtäin kannattaa asettaa kymmenen vuoden päähän, tutkia maailmaa asiakkaan silmälasien läpi ja  kyseenalaistaa kaikki oletukset oman toimialan kehityksestä.

Miten alkuun? Erinomaisen yksinkertaisen tulevaisuuden rakentamisen työkalun tarjoaa prof. Vijay Govindarajanin Three Box Thinking –malli.

Kehityshankkeiden projektisuunnittelu

Autamme yrityksiä ja yhteisöjä onnistumaan asiakasymmärryksen, kaupallisen ajattelun, viestinnän ja markkinoinnin avulla. Asiantuntijoillamme on runsaasti kokemusta Tekesin ja ELY-keskusten tuella toteutettujen valmistelu- ja kehityshankkeiden hakuprosessista, raportoinnista ja projektinjohdosta. Tarjoamme käyttöönne osaamista hankemahdollisuuksien kartoittamisesta hankkeen läpiviemiseen ja loppuraportointiin asti. Annamme mielellämme lisätietoja pk-yritysten rahoitusmahdollisuuksista, ota yhteyttä!

evidasta Miktech Oy:n kumppani

Miktech Oy on innovaatio- ja teknologiakeskus, joka edistää tutkimustoiminnan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä Etelä-Savossa. evida Oy on valittu keskuksen kumppaniksi sen asiakasyritysten markkinoinnin ja viestinnän kehittämis- ja koulutustehtäviin. Lisätietoja www.miktech.fi

Suunnitelmat ketterästi käytäntöön

evida on myös toteutustalo: uudenlainen do tank, jossa ei kehitetä vain ideoita, ehdotuksia ja strategioita, vaan tuetaan tekemistä ja käytäntöön viemistä. – Ideoita on maailma pullollaan, mutta vain harvasta syntyy oikea innovaatio eli “kaupallisesti tai yhteiskunnallisesti uudella tavalla hyödynnettyä tietoa ja osaamista”, kuten Tekes sen määrittelee. Lue lisää

Yrittäjyysvalmennusta uudella tavalla

Yrittäjän identiteetti ja ajattelumallit ovat asioita, joita ei perinteisesti ole yhdistetty yrittäjyysvalmennuksiin. Tuore tieteellinen tutkimus on osoittanut identiteettityöskentelyn arvon ja tuonut valmennuksiin uudenlaisia, osallistavia menetelmiä. Näitä menetelmiä käyttäen olemme rakentaneet innostavat koulutuskokonaisuudet yrittäjäksi aikoville, yrittäjinä toimiville sekä opettajille ja yritysneuvojille. Lue lisää

Trendit 2013: Markkinointipuhe ei kiinnosta ketään

Markkinoinnin ja viestinnän sisällöltä vaaditaan koko ajan enemmän: yritysten on opittava puhumaan inhimillisemmin ja kiinnostavammin. Samaan aikaan markkinoinnista tulee reaaliaikaista –  kampanjoiden sijaan nyt markkinoidaan koko organisaatiossa, kaikissa kontakteissa, 24/7.

Jotta fiksua sisältöä pystyy tarjoamaan, on asiakas opittava tuntemaan kunnolla. Kaikki data on käytettävä hyväksi, mutta sen lisäksi on uskaltauduttava puhumaan asiakkaan itsensä kanssa. Olemme joulumielellä koonneet 10 kysymyksen ”lahjalistan” avuksi kaikille niille, jotka ovat  päättäneet lähteä tälle tutkimusmatkalle ja ottaa sisältömarkkinoinnin haasteen vastaan. Näiden kysymysten avulla löydät yrityksellesi uuden, yksilöllisen tavan puhua asiakasta kiinnostavista asioista:

Millainen on ihanneasiakkaanne?
Mitkä muut kohderyhmät ovat teille tärkeitä? Miten kohderyhmien arvostukset jä käyttäytyminen eroavat toisistaan?
Minkä asiakkaan ongelman/tarpeen ratkaisette?
Missä toimitte kilpailijoitanne paremmin?
Mitä hyödyllistä tietoa voitte tarjota asiakkaillenne asiakassuhteen eri vaiheissa?
Mistä kanavista asiakkaanne hakevat tietoa?
Millaisia kontakteja asiakkailla on yritykseenne? Kassakuitillakin on väliä…
Millaista mielikuvaa haluatte luoda yrityksestänne viesteissä ja asiakaskohtaamisissa?
Millainen on yrityksenne tai tuotteenne tarina?
Mitä asiakkaat itse sanovat tuotteistanne, palveluistanne, viesteistänne, ilmeestänne?

 

Kolmas ikä median ja markkinoijien haasteena

Yhteiskuntamme keski- ikä nousee. Seniorikansalaiset muodostavat nopeimmin kasvavan kohderyhmän, jonka yhä useampi markkinoija haluaa tavoittaa uudenlaisilla tuotteilla, palveluilla ja viesteille.

Vastataksemme asiakkaidemme tarpeisiin ymmärtää tätä kohderyhmää syvällisemmin olemme avannet Kohderymätoimisto Kolmas ikä -palvelun. Tiimimme tarjoaa monialaista kohderyhmäosaamista sekä korkealaatuisia kehittämis- ja viestintäpalveluita B2C-toimialoille, joiden kohderyhmänä on nopeasti kasvava ruuhkavuodet ohittaneiden kuluttajien joukko. Kohderyhmätoimisto Kolmas ikäauttaa yrityksiä näkemään kohderyhmässä piilevät mahdollisuudet ja löytämään asiat, jotka sitä koskettavat ja saavat toimimaan. Autamme puhumaan vastaanottajaa kiinnostavista asioista vastaanottajan kielellä.

Kohderyhmätoimisto Kolmas ikä on evidan, arvo2 Oy:n ja mainostoimisto Redland Oy:n yhteishanke, jossa asiantuntijana toimii KTT Maria Suokannas. Tutustu palveluun : www.kolmas.fi

Kaupallista osaamista luoville aloille

”Luovalla taloudella tarkoitetaan luovan osaamisen ja luovien alojen koko kansantalouteen synnyttämää taloudellista lisäarvoa. Luovuudesta ja kyvystä houkutella luovia ihmisiä on muodostunut yhteiskuntakehityksen, innovaatiotoiminnan ja alueiden välisen kilpailun tärkeä tekijä. Luovuutta on kyky yhdistää mielikuvitusta olemassa olevaan tietoon ja osaamiseen, joilla kehitetään tuotteita ja palveluja. Kysyntälähtöisten tuotteiden ja palveluiden suunnittelu, digitalisoitumisen valtavirtaistuminen liiketoiminnassa sekä muotoilun ja konseptoinnin roolin kasvu liiketoiminnassa synnyttävät kasvavaa tarvetta luovalle osaamiselle kaikilla toimialoilla” kuvaa alueen haasteita TEM.  evida Oy haluaa olla mukana vastaamassa näihin haasteisiin ja osallistuu Luova Suomi -hankkeen ja Aalto-yliopiston Pienyrityskeskuksen järjestämään Osaaminen lentoon. Asiantuntijasta pedagogiksi -valmennusohjelmaan.

EkoKymenlaakson viestintästrategiatyö

evida laati EkoKymenlaakson viestintästrategian ja viestinnän toimenpidesuunnitelman yhdessä arvo2 Oy:n kanssa.

EkoKymenlaakso on Kymenlaakson kuntien ja toimijoiden kolmevuotinen yhteistyöprojekti, jonka tavoiteena on tukea alueen mahdollisuuksia nousta ekotehokkuuden huipulle. Projektilla tuetaan kuntien ilmastotyötä, lisätään alueen asukkaiden ilmasto- ja energia-asioihin liittyvää tietämystä ja osaamista sekä edistetään uusiutuvien energioiden käyttöä ja tarpeellisten yhteistyöverkostojen syntymistä.

Hankkeen verkkosivut: http://www.ekokymenlaakso.fi

 

Mikkelin mainekuvan kehittämishanke

evida on saanut valmiiksi Mikkelin mainekuvan kehittämishankkeen yhdessä arvo2 Oy:n ja Redland Oy:n kanssa. Hankkeessa suunniteltiin kaupungin markkinoinnin ja viestinnän linjaukset sekä laadittiin toimenpidesuunnitelma Mikkelin mainekuvan kehittämiseksi. Lopputulokset kuvattiin brändikirjan muotoon. Tehtävänämme oli myös kaupungin asukas-, elinkeino- ja matkailumarkkinoinnin resurssien ja rakenteen kehittäminen. Yhteistyö jatkuu Mikkelin kärkihankkeiden viestinnän ja markkinoinnin suunnittelutehtävissä.

Mikkelin kaupungin visuaalisen identiteetin kehittämistyön tuloksia on katsottavissa Redland Oy:n sivustolla: http://www.redland.fi/asiakkaat/mikkeli/ Tutustu Mikkeliin: www.mikkeli.fi www.visitmikkeli.fi  www.miset.fi

 

Kotkan kaupungin markkinointistrategia valmistui

evida Oy valittiin elokuussa 2010 yhdessä arvo2 Oy:n ja Design Ilmo Valtonen Oy:n kanssa Kotkan kaupungin kumppaniksi markkinointistrategian kehittämistyöhön. Kaupunki arvosti valintapäätöksessään erityisesti  suunnittelemaamme työskentelymallia, jossa markkinointi vastuutetaan kohderyhmäkohtaisesti.

Saimme Kotkan kaupungin markkinointistrategian valmiiksi suunnitelman mukaisesti joulukuussa. Uusi toimintamalli mahdollistaa strategisen ja operatiivisen yhteiskehittämisen yli organisaatio- ja toimialarajojen.