Julkiset hankinnat ostajan ja tarjoajan silmin

Vantaan Yrittäjien hankinta-aamu 3.5.2018

Meillä oli ilo olla kertomassa kymmenen vuoden kilpailutuskokemuksiamme yrittäjäkollegoille ja Vantaan kaupungin edustajille kaupungintalon valtuustosalin juhlavissa puitteissa.

Kokosimme puheenvuoroomme myös ohjeita kilpailutuksissa menestymiseksi. Yllättäen nämä asiat eivät juuri eroa mistä tahansa myyntityöstä: olennaista on asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen ja näitä tarpeita vastaavan tarjooman rakentaminen joko yrityksen omasta osaamisesta tai kokoamalla se verkostokumppaneiden tuella.

Kootut opit:

  • Kartoita potentiaaliset asiakkaat, rakenna markkinointirekisteri
  • Tee sisältömarkkinointia = Helpota elämää, auta ratkaisemaan ongelmia
  • Rakenna verkkosivustosta markkinoinnin moottori
  • Selvitä asiakkaan tarpeet
  • Kokoa tarvittaessa osaava porukka, ryhdy rohkeasti veturiksi
  • Paketoi ryhmittymän osaaminen
  • Tekemällä oppii, myös tarjouskilpailuissa älä lannistu

Tilaisuuden ohjelma ja aineistot (tulossa)

Pääkaupunkiseudun hankintakyselyn avaus ja johtopäätökset
Pentti Komssi, hankintaneuvoja, Pääkaupunkiseudun Yrittäjät

Vantaan hankinnat – myös pienyrityksille
Katja Koskelainen, hankintapäällikkö, Vantaan kaupunki

Tavoitteet julkisille hankinnoille
Hannamari Heinonen, elinkeinopolitiikan asiantuntija, Suomen Yrittäjät

Vaikeuksien kautta voittoon
Sari Olsio, evida Oy/Hanke viestii -tiimi
Tiivistelmä

Henkilöbrändäys on (monia ärsyttävästä nimestään huolimatta) fiksua työtä

Itsensä markkinoiminen on ajankohtaista nyt ja aina. Hommaa ei voi väittää turhaksi, sillä verkosta haetaan henkilön nimellä tietoja opiskeluajoista alkaen läpi uran, eläkeläisen luottamustehtäviin asti.  Henkilöbrändäys ei palkitse vain työnhakijaa, se tuo yhtä lailla arvoa myyjälle, yrittäjälle tai  asiantuntijalle . Parhaimmillaan työn tuloksena vauhtia saavat ura, yritys, koko elämän haluttu suunta.

On fiksua näyttää itsensä parhaassa valossa, kuten valokuvaaja Milla von Konow sanoo.  Osaamisen näkyväksi tekemisen on oltava omannäköistä ja aitoa – mainosmaisten sisältöjen tuottamiseen ei kannata tuhlata kenenkään aikaa.

Henkilöbrändin rakentamisen kulmakivet:
#1: Erotu kuvavirrasta, vakuuta visuaalisesti.
#2: Ole oma itsesi. Käytä yksinkertaisia, mutta vahvoja sanoja kertomaan siitä, mitä osaat ja mitä haluat osaamisellasi tehdä.
#3: Elä kuten opetat. Brändisi on osa sinua, ei vain sisältöjä paperilla tai verkossa.

Henkilöbrändin rakentaminen kannattaa aloittaa samalla tavalla kuin mikä tahansa strateginen kehittäminen: määrittele alkuun tavoitteesi, keitä tavoittelet, missä kanavissa, mitkä ovat pääviestisi, mitä kerrot privaattipuolestasi ja millaisen tunteen haluat viesteistäsi välittyvän. Kun työ on käynnissä seuraa aktiivisesti, mitä sinusta sanotaan ja vahvista positiivista julkisuutta.

 

Sijoittaja ja yrityskehittäjä, muista markkinoinnin taikapöly kasvun vauhdittajana

Pääomasijoittajana haet portfolioosi kohdeyrityksiä, joilla on positiivinen kassavirta, kasvumahdollisuuksia ja potentiaalia kestävään arvonluontiin.

Kiihdyttämön, kehittämisyhtiön tai yrityshankkeen edustajana  tunnistat yrityksen kaupallisen osaamisen yhdeksi sen menestymisen avaintekijöistä. Vain sellaisen yrityksen arvo  kasvaa, joka onnistuu aidosti ratkaisemaan asiakkaan tarpeen ja palvelemaan asiakkaitaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa.

Aktiivisena omistajana tai  yrityksen kehittäjänä voit luoda merkittävää lisäarvoa varmistamalla, että kohdeyhtiösi todella tuntevat ja tavoittavat potentiaaliset asiakkaansa. Ja osaavat puhutella niitä.

Peukalosääntö on hyvin yksinkertainen: älä markkinoi innovaatiota, vaan asiakashyötyä.

ELY-keskuksen haku avoin 9.2 asti – vielä ehtii!

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on sertifioinut evidan ELY-keskusten kumppaniksi tuottamaan Markkinointi ja asiakkuudet –konsultointipalvelua koko Suomessa. Sopimuskausi on päättymässä pian, mutta päätöksenteko ELY:ssä käy ketterästi ja vielä ehdit käynnistää kehittämishankeen kevääksi tai kesäksi ELY-keskuksen 75% tuella.

Markkinointi ja asiakkuudet -konsultointipalvelua kannattaa käyttää, koska:

  • hakeminen on helppoa: jätät hakemuslomakkeella verkossa vain yhteystietosi ja parin lauseen kuvauksen kehittämistarpeesta, niin ELY-keskus ottaa yhteyttä
  • markkinoinnin ammattilainen auttaa tehokkaasti viestien kirkastamisessa ja tuottavimpien keinojen ja kanavien valinnassa – teet lyhyessä ajassa ison osaamis- ja kehittämisloikan markkinoinnin ja viestinnän alueella
  • investointi markkinointiin maksaa itsensä nopeasti takaisin.

ELY-keskus kertoo taitekohdasta seuraavaa:

  • Päättyvän sopimuskauden analyysi- ja konsultointihakemukset tulee jättää viimeistään 9.2.2018. Tämän jälkeen palvelujen hakemiseen tulee sähköisessä asiointipalvelussa katkos eikä uusia hakemuksia siis oteta vastaan.
  • Päättyvän sopimuskauden päätöksenteko päättyy 28.2.2018
  • Päättyvän sopimuskauden hankkeiden tulee käynnistyä maaliskuun 2018 aikana.
  • Hankkeille voidaan myöntää toteutusaikaa enintään  31.8.2018 asti.

Lisätietoja ja hakemuslomakkeen löydät täältä>

Petikko-Varisto toteuttaa kestävän kaupunkikehityksen strategiaa

Petikko-Variston alue on kaikille pääkaupunkiseudulla asuville tuttu ostospaikka jo vuosikymmenten takaa. Alueen yritykset ja Vantaan kaupunki tekevät nyt yhdessä töitä alueen kehittämiseksi kestävällä tavalla.

Suomen liikennöidyimpien väylien keskellä sijaitsevan Petikko-Variston alueella toimii yli 300 yritystä. Alueelle on laadittu kehittämissuunnitelma*, jonka yhtenä osana tänä syksynä on tiivistetty alueen yritysten yhteistoimintaa ja otettu käyttöön uusia markkinoinnin keinoja. Työtä tehdään osana 6Aika -strategian Avoimet innovaatioalustat –hanketta.

Haemme aktiivisesti uusia tapoja olla tiiviisti mukana alueen kehittämisessä yritysten rinnalla. Toki myös Petikko-Variston taloudellinen merkitys Vantaan kaupungille on suuri, kertoo asiantuntija Riikka Ikonen Vantaan kaupungin elinkeinopalveluista.

Alueen markkinoinnin kehittämishankkeen toteuttivat Petikko-Variston kauppiasyhdistys ja Vantaan kaupungin elinkeinopalvelut Hanke viestii –yrittäjätiimin kanssa syksyn 2017 aikana.

Petikko-Varistosta on kasvanut vuosikymmenten aikana tunnettu brändi. Brändin ”omistaa” ja sitä rakentaa omalla toiminnallaan moninainen ja jatkuvasti uusiutuva yritysten joukko. Hankkeen puitteissa saimme yhdessä alueen yritysten kanssa rakennettua uusia työkaluja tavoitteellista brändityötä ja yhteismarkkinointia varten, toteaa Sari Olsio markkinoinnin kehittämistyötä vetäneestä Hanke viestii -tiimistä.

Kauppiasyhdistys on ollut kehittämistyön keskipiste, joka on koonnut alueen yritysten edustajia ideoimaan ja keskustelemaan virtuaalisesti ja kasvotusten.

Hanke viestii –tiimi on ollut meille oiva kumppani Vantaan kaupungin rinnalla. He ovat tuoneet kehittämistyöhön vankan markkinoinnin työkalupakin ja tekemisen meininkiä. Yhteiskehittäminen on tuottanut sekä nopeasti asiakkaille näkyviä uudistuksia että suunnitelman alueen markkinoinnin kehittämiseksi pidemmällä tähtäimellä, sanoo Petikko-Variston kauppiasyhdistyksen puheenjohtajana toimiva Autoverkkokauppa.fi:n vähittäiskaupan johtaja Juha Rusama.

Kehittämistyö jatkuu ja sen tavoitteena on lisätä alueen vetovoimaisuutta asiakkaille ja yrityksille. Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä alueen yritysten, kauppiaiden, kiinteistönomistajien, Vantaan kaupungin ja korkeakouluopiskelijoiden kanssa.

Petikko-Variston markkinoinnin kehittäminen on osa 6Aika -strategian Avoimet innovaatioalustat -kärkihanketta. 6Aika on kestävän kaupunkikehityksen strategia, jota toteuttavat yhteistyössä Suomen suurimmat kaupungit: Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku ja Oulu. Vantaan kaupunki hakee hankkeessa tehokkaita tapoja toteuttaa yhteiskehittämistä kaupunkiorganisaation sisällä ja sen sidosryhmien välillä. Lisätietoja 6Aika strategiasta ja Avoimet innovaatioalustat hankkeesta: http://6aika.fi/.
____

*) Petikko-Variston alueen elinkeinopoliittinen kehittäminen – toimenpidesuunnitelma 5.5.2017

Tämä kirjoitus on julkaistu myös Hanke viestii -blogissamme.

Innovaatioseteli nyt myös alle vuoden toimineille yrityksille

Innovaatiosetelin kriteereitä tarkistettiin vuoden vaihteessa siten, että nyt innovaatioseteli voidaan myöntää yritykselle, jonka Rating Alfa on vähintään A (aiemmin A+). Enää ei myöskään edellytetä, että yritys olisi toiminut vähintään yhden tilikauden ajan. Kriteerimuutoksilla houkutellaan lisää uusia yrityksiä innovaatiotoiminnan piiriin.

Innovaatiosetelin myöntäminen edellyttää jatkossakin, että yrityksellä on jokin uusi tuote tai palvelu, johon asiantuntijapalvelun hankinta kohdistuu, ja että sitä on tarkoitus myydä heti tai tulevaisuudessa myös kansainvälisille markkinoille. Innovaatioseteli voidaan myöntää vain kerran.

Tutustu myös Team Finland Explorer -rahoitukseen, joissain tapauksissa se voi olla vaihtoehto innovaatiosetelille.

Innovaatiosetelin kokeilua jatketaan ainakin vuoden 2019 loppuun saakka.

Lähde: Tekes
Lue lisää Innovaatiosetelistä

GardenLiving kasvaa systemaattisen markkinoinnin ja viestinnän tuella

GardenLiving Oy on avannut Espoon Mankkaalle markkinoiden ensimmäisen, kokonaisvaltaista viheralan palvelua tarjoavan konseptimyymälän. Yritys haluaa palvella kuluttajia ja yrityksiä aivan uudella tavalla, elävöittää ja piristää vanhahtavaa kukkakauppa-alaa ja saada myös nuoret kiinnostumaan viheralasta.

Evida on saanut olla yrityksen tukena palvelukonseptin ideavaiheesta asti. Yhteistyömme osa-alueita ovat olleet:

1) Palvelutarjooman määrittely ja tuotteistaminen
2) Markkinoinnin strategiset valinnat
3) Markkinointisuunnitelman laatiminen
4) Systemaattisen markkinointi- ja viestintäprosessin käynnistäminen

Työn tuloksena syntyi GardenLiving Oy:n markkinoinnin ja viestinnän strategia sekä uuden konseptiliikkeen lanseeraussuunnitelma. Juhlallisia avajaisia vietettiin toukokuussa 2017. Elokuussa yritys sai rinnalleen kaksi uutta konseptimyymälää ja lanseerasi ostoskeskukseksi laajentuneelle toimitalolleen uuden nimen, Loft Espoo. Uudet palvelut ja toimintatavat ovat innostaneet niin asiakkaita kuin mediaakin ja liiketoiminta on lähtenyt vauhdilla käyntiin.

Lue lisää:

Garden Living Oy
http://gardenliving.fi/
https://www.instagram.com/gardenlivingoy/

Tunnelmia avajaisista Kukkala-blogissa:
http://www.kukkala.fi/2017/05/garden-living-uusi-puutarhan.html

Loft Espoo Visual Addict –blogissa:
http://www.visualaddict.fi/2017/08/himosisustajille-loft-espoo.html

 

 

 

Kiinteistö- ja rakennusala markkinoi

Kiinteistö- ja rakennusala on perinteisesti toiminut vahvasti myynnin varassa, kun markkinoinnin ja viestinnän merkitys taas on ollut pienempi. Viime aikoina alan yritykset ovat kuitenkin aktivoituneet hakemaan uusia markkinointikanavia myyntinsä tueksi. Verkkosivuille  tuotetaan  asiakkaille hyödyllistä sisältöä ja testataan uusia keinoja esimerkiksi hakukonelöydettävyyden parantamiseksi, yhteydenottojen lisäämiseksi ja asiakassuhteiden kehittämisen tueksi.

evida on kuluneen vuoden aikana ollut jälleen mukana monessa kiinteistö- ja rakennusalan markkinoinnin kehittämisprojektissa. Toimeksiantajina ovat olleet mm:

  • betonirakentamisen tarvikkeiden maahantuonti ja tukku
  • sisäilmapalvelua ja energiakonsultointia tarjoava asiantuntijayritys
  • pientalorakentamiseen tarkoitetun uuden mittatyökalun kehittäjä
  • puuntyöstötarvikkeiden verkkokauppa
  • nopeasti kasvava isännöitsijätoimisto.

Arvo luodaan kiinteistö- ja rakennusalallakin yhdessä asiakkaan kanssa. Markkinoinnin ja viestinnän keinot ovat silta asiakkaan luo, ja liikkeelle pääsee pienilläkin kokeiluilla.

Innovaatioseteli palveluiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen

Innovaatiosetelillä voit ostaa uutta tietoa ja osaamista yritykseesi. Setelin arvo on 6 200 € (5 000 € + alv).

Innovaatioseteliä voit hakea seuraaviin kehittämistehtäviin:

  • brändi- tai markkinointistrategian suunnittelu
  • sosiaalisen median strategian suunnittelu
  • uuden tuotteen tai palvelun konseptointi ja kehittäminen
  • kumppaniverkoston kartoittaminen
  • asiakastarvekartoitus

Tähän kannattaa siis ehdottomasti tarttua, jos yritykselläsi on kehittämistarpeita ja sen tarjoomassa kansainvälistä potentiaalia. Hakeminen käy ketterästi Tekesin asiointipalvelun verkkolomakkeella, johon pääset tutustumaan etukäteen evidan laatimassa innovaatiosetelin hakuohjeessa.

Lataa tästä Innovaatiosetelin hakuohje (PDF)

Ota yhteyttä, autamme mielellämme kehittämistyön suunnittelussa ja setelin hakemisessa!

Happiradikaali kiinnostaa mediaa

Brändin rakentaminen on tärkeä markkinoinnin keino, joka ei ole vain isojen merkkitavaravalmistajien ulottuvilla. Energiakonsultit insto Oy on rakentanut vuoden ajan kehittämänsä sisäilmapalvelun Happiradikaalin brändiä. Systemaattinen työ erottuvan visuaalisen ilmeen, kohderyhmää aktivoivan kilpailun ja kiinnostavien blogikirjoitusten parissa tuottaa tuloksia: yritys ja sen palvelut ovat saaneet positiivista julkisuutta mediassa ja palvelun myynti on hyvässä vauhdissa.

evida tuli mukaan projektiin, kun konsepti oli suunniteltu. Tehtävänämme oli varmistaa, että kampanjaan sijoitetut investoinnit hyödynnetään tehokkaasti ja pitkäjänteisesti. Markkinoinnin ja viestinnän keinojen integroiminen yhteen toimenpidesuunnitelmaan ja uusien digitaalisten keinojen ja kanavien testaaminen tuottivat erinomaisia tuloksia. Happiradikaali-brändin rakentamista ja julkista keskustelua sisäilma-asioista jatketaan aktiivisesti vuonna 2017.

Lue lisää:
Happiradikaali
#sisäilma  #happiradikaali
Energiakonsultit insto Oy

YritysEspoo ja Espoon Yrittäjät järjestivät myyntiaamun kanssamme

Vedimme yhdessä Caprice Consulting Oy:n Sari Selkälän ja Pisteen paikka Oy:n Marja-Liisa Torniaisen kanssa käytännönläheisen Teematiistai-tapahtuman Innopolissa 13.9. Teematiistait ovat YritysEspoon ja Espoon Yrittäjien verkottamis- ja koulutustilaisuuksia, joista saat tietoa yhdistysten uutiskirjeistä ja verkkosivustolta. Myyntipajan opit kiteytettiin neljään kohtaan:

  1. Ajattele kuin asiakas. Teroita viestisi: miksi asiakkaan pitäisi ostaa juuri sinulta? Puhutko itsestäsi vai asiakkaan tarpeista?
  2. Verkkosivusto on myynnin moottori. Yrityksesi uutiset ovat sen polttoainetta. Laita uutiset tehokkaasti jakoon.
  3. Laita myyntityö kalenteriin. Paraskaan markkinointi ei myy (ellet ole verkkokauppias).
  4. Aloita tänään! Harjoittele. Kuuntele, mitä asiakkaat sanovat. Testaa ja paranna.

YritysEspoo ja Espoon Yrittäjät - Myyntipaja

Tilaisuuden esitysaineistoon pääset kurkistamaan tästä.

Innovation Thursday ja markkinointiklinikka

Tekes järjestää 28.4.2016 Innovation Thursday -tapahtuman, jonka teemana on ”Intuitio vai tieto, kumpi määrää yrittäjän suunnan?”. Julkisuudestakin tunnettu Brand Director Anne Kukkohovi Supermood Ltd:stä kertoo miten viestintä ja intuitio ovat brändin rakennuksen ytimessä. Yrittäjä Leena Mäkijärvi puhuu aiheesta intuitio-intentio-inspiraatio ja antaa vinkkejä siitä, miten yrittäjä pystyy hyödyntämään näitä liiketoiminnassan.

evidan Sari Olsio on tavattavissa tapahtumassa asiantuntijana luento-osuuden jälkeen järjestettävissä yrityskohtaisissa klinikkatapaamisissa. Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Tervetuloa!

Lisätietoa tapahtumasta ja ilmoittautuminen

Markkinoinnin salainen ainesosa

Oletko tuskaillut sen kanssa, miten tekisit yrityksestäsi kiinnostavamman asiakkaiden silmissä? Tietotulva tuntuu vievän asiakkaat mukanaan eikä oma viesti erotu miljoonan muun keskeltä.

Ehkä kysymys onkin aivan väärä.

Sen sijaan kannattaisi yksinkertaisesti pohtia:

”Kuinka voin olla avuksi?”

Aidosti asiakasta auttavan yrityksen ääni erottuu massasta ja pääsee läpi.

Tähän eivät kuitenkaan kovin monet markkinoijat vielä pysty, jotain puuttuu. Markkinoinnista monesti puuttuva salainen ainesosa on rohkeus. Vaatii rohkeutta antaa jotakin arvokasta ja luottaa siihen, että asiakkaat palkitsevat yrityksen pidemmällä aikavälillä. Vaatii rohkeutta olla konstailematon viljelijä eikä ahne metsästäjä.

Ollaan siis entistä rohkeampia auttamaan asiakkaitamme ensi vuonna. Vaikkapa sisältömarkkinoinnin, tarkkanäköisen asiakaspalvelun ja aktiivisen vuorovaikutuksen keinoin. Avuliasta uutta vuotta!

Suvikaava tavoitti muotisuunnittelijat

Suvikaava on nuori mallimestaripalveluita tarjoava yritys, jonka tavoitteena on hakea kasvua systemaattisen markkinoinnin tuella. Toteutimme yhdessä kehittämishankkeen, jossa kirkastettiin Suvikaavan ydinviestejä ja visuaalista ilmettä sekä testattiin digitaalisen markkinoinnin keinoja yrityksen verkkonäkyvyyden kasvattamiseksi. Lisäksi toteutettiin mallimestaripalveluiden asiakastarpeita kartoittava verkkokysely muotisuunnittelijoille ja vaateteollisuuden tuotantopäälliköille.

Kehittämistyön tuloksena yrityksellä on nyt käytössään tuoretta asiakastietoa ja markkinointirekisteri sekä digitaaliset välineet, joiden avulla yritys kontaktoida potentiaalisia asiakkaitaan ja luoda liikennettä verkkosivustolleen.

Lisäksi laadittiin markkinoinnin vuosisuunnitelma, jonka avulla varmistetaan että markkinointitoimenpiteet tulevat toteutetuksi suunnitelmallisesti pitkin vuotta.

Suvikaavan markkinointi otti ison loikan eteenpäin. Tulokset alkoivat heti näkyä yhteydenottoina, joten on itsestään selvää että jatkan markkinointia suunnitelman mukaisesti ja testaan uusia keinoja ja kanavia sitä mukaa kun tuloksia kertyy, kertoo yrittäjä, mallimestari Suvi Virtanen kehittämistyön tuloksista.

Tutustu yritykseen: www.suvikaava.fi

Walttari-yrittäjien verkosto uudistaa isännöintialaa

Walttari Oy on Anu Hoskosen ja Hannaleena Kuutilon perustama isännöitsijätoimisto, joka vakuuttaa, että yrittäjä on paras isännöitsijä. Yritys tarjoaa vanhan ajan yksilöllistä palvelua, mutta tuottaa sen uudenlaisilla työkaluilla. Walttari on kasvanut vauhdilla ja päässyt usein julkisuuteen kommentoimaan isännöintialan kehitystä sekä kertomaan näkemyksiään siitä, millaista on hyvä isännöinti.

Yritys käynnisti markkinoinnin kehittämishankkeen nopeuttaakseen laajentumista koko Suomeen: verkostoon haetaan uusia sopimuskumppaniyrittäjiä toimimaan Walttari-isännöitsijöinä omilla alueillaan. Yhteistyön tuloksena syntyi Walttarin franchising-käsikirja sekä markkinointisuunnitelma, jonka tukee kumppanuuksien rakentamista.

Tutustu Walttariin: www.walttari.fi

Yrittäjän ääni kuuluu eduskuntaan

InnoOmnian Luoviva-yrittäjäyhteisössä toimiva Hanke viestii –tiimi pääsi kurkistamaan kansanedustajan työpäivään, kun Johanna Karimäki kutsui meidät vierailulle Eduskuntaan keskustelemaan viestinnällä vaikuttamisesta ja yrittäjän arjesta.

Vierailun pohjalta syntyi kaksi blogikirjoitusta:

Suomen Yrittäjien Yrittäjän ääni -blogi – Tiimiyrittäjyys puhutti Pikkuparlamentissa

Hanke viestii -blogi – Vaikuttajaviestintää

Sari Olsio on Johanna Karimäen nimikkoyrittäjä Suomen Yrittäjien valtakunnallisessa Yrittäjän ääni –ohjelmassa, joten keskustelu jatkuu koko vaalikauden.

evida on mukana Hanke viestii -tiimissä, joka tarjoaa hankkeisiin viestinnän osaamista, yhdessä tekemistä, markkinointiajattelua ja aitoa asiakasymmärrystä.