Kuuluuko asiakkaan ääni läpi talon?

Nykyaikana ei liene sellaista organisaatiota, jonka tavoitteena ei olisi asiakaskeskeisyys. Halutaan ymmärtää asiakkaiden tunteita ja tarpeita, ja vastata niihin parhaalla mahdollisella tavalla. Pyrkimys asiakaskeskeisyyteen tuntuu kuitenkin monesti jäävän erilliseksi saarekkeeksi yrityksen sisälle ja jopa jakavan henkilöstön kahteen leiriin, jotka pyrkivät omiin, vastakkaisiin tavoitteisiinsa.

Tyypillisesti markkinointi-ihmisten tehtävänä on katsoa yrityksestä ulospäin: kohti prospekteja ja asiakkaita. Operatiiviset tiimit taas katsovat sisään päin, oman organisaation tekemisiin. Toinen joukko hakee panostusten kasvua, toinen mieluiten vain karsisi niitä.

Asiakaskeskeisyys edellyttää myös sisäistä toiminnan  kehittämistä

Asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun lähteenä ymmärretään yrityksissä hyvin. Asiakaslähtöistä kehittämistyötä tehdessä unohdetaan kuitenkin helposti ratkaisujen operatiiviset vaikutukset ja vaatimukset asiakasrajapintaa syvemmälle.

Operatiivisia prosesseja tehostettaessa ja järjestelmiä kehitettäessä taas melkein unohdetaan koko asiakas. Tämä on iso riski, sillä suunnittelemattomat seuraukset asiakkaalle harvoin parantavat asiakaskokemusta.

CX + Lean = oppiva organisaatio

Tuomme kehittämishankkeisiin uuden tavan ajatella ja toimia. Suunnittelemme ja toteutamme kehittämisprojekteja, jotka vaikuttavat myönteisesti sekä asiakkaisiin että prosesseihin.  Yhdistämällä business designin* työkaluja Lean-prosessimenetelmiin voimme löytää yllättäviä mahdollisuuksia auttaa asiakkaita ja luoda aivan uudenlaisia linkkejä ongelman ja ratkaisun välille. Tuloksena koko organisaatio oppii ymmärtämään asiakkaitaan ja olemaan yhteydessä heihin fiksuilla tavoilla, mikä on tie kannattavaan kasvuun ja kilpailijoista erottumiseen.

Miksi valita myynnin kasvun ja toiminnan tehostamisen välillä, jos voit saada molemmat?


* Business design eli liiketoimintamuotoilu auttaa tutkimaan,  innovoimaan ja priorisoimaan strategiasta lähtevät, tärkeimmät kehitettävät kokonaisuudet. Kun hanke on todettu liiketoiminnallisesti  järkeväksi, idea muotoillaan palvelumuotoilun keinoin valmiiksi.

Viestinnän ja markkinoinnin palvelumuotoilu

Markkinointi oli alkujaan myyntiargumenttien ja hintatarjousten tuputtamista. Viime aikoina on keskitytty sisältöjen jalostamiseen. Nyt edessä on asiakkaan mukaan ottaminen: emme enää voi talon sisällä päättää tai olettaa, mitä tietoa kohderyhmämme tarvitsevat ja mitä kanavaa pitkin he sen vastaanottavat, sillä tietotulvan keskellä tuottamamme tieto häviää helposti virtaan – ja tämä koskee myös organisaation sisäistä viestintää.

Muotoiluajattelu on viitekehys, jossa on kyse pitkäjänteisestä ja määrätietoisesta toiminnasta ongelmien ja liiketoiminnan mahdollisuuksien tunnistamiseksi ja ratkaisemiseksi:

  1. Markkinoijana ja viestijänä sinun tärkein tehtäväsi on tunnistaa ja ratkaista ihmisten ongelmia, ei sisältöjen julkaiseminen suunnitellun aikataulun mukaisesti.
  2. Älä perusta työtäsi olettamuksiin vaan selvitä, mitä tietoa kohderyhmäsi aidosti tarvitsevat ja mitkä kanavat heidän arkeensa mahtuvat. Aika, raha ja vaiva heitetään täysin hukkaan, jos tavoittelemasi henkilöt eivät ehdi tai jaksa tutustua viesteihisi.
  3. Palaa yrityksesi strategisiin tavoitteisiin ja varmista, että työsi vie niitä kohti.
  4. Pidä huolta, että asiakkailta kuulemasi toiveet ymmärretään ja heille antamasi lupaukset lunastetaan koko organisaatiossa: puhalla markkinointiajattelua myyntiin, tuotekehitykseen, tuotantoon, tilaus-toimitusprosessiin ja ylimpään johtoon – brändisi ei ole slogan, vaan systemaattinen tapa toimia kautta linjan.
  5. Tiedä käytössäsi olevat resurssit (työaika, osaaminen, raha) ja laadi ne tietäen toteuttamiskelpoinen toimenpidesuunnitelma.
  6. Huolehdi, että suunnitellut tehtävät tulevat toteutetuiksi.
  7. Testaa, kokeile, epäonnistu nopeasti, mittaa, opi ja muuta suunnitelmaasi lennossa.

”Palvelumuotoilulla kehitetään vaikuttavaa viestintää, joka puhuu asiakkaan kieltä, tavoittaa hänet oikeissa kanavissa, kohtaa hänet luontevissa ympäristöissä, ratkoo asiakkaan ongelmia, puhuttelee hänen arvojaan, luo tunnesiteen ja ylittää odotukset.”

Viestinnän+Markkinoinnin palvelumuotoilijat -ryhmä

Viestinnän ja markkinoinnin palvelumuotoilu on työskentelymenetelmä, jonka avulla pyritään ymmärtämään  ulkoisen tai sisäisen asiakkaan logiikkaa sekä omaa roolia asiakkaan elämässä ja hakemaan muotoilun menetelmin vastauksia esimerkiksi kysymyksiin: Mitä tietoa asiakas tarvitsee? Mitä kanavia pitkin? Miten viestintä sopii hänen arkeensa?

Asiakaskeskeinen prosessien kehittäminen osaksi arkea

Asiakas on ollut strategiapapereissa kuningas jo vuosikymmeniä. Asiakaskokemuksen arvo on erittäin hyvin niin yritysten kuin julkisen ja kolmannen sektorinkin tiedossa. Asiakasajattelun käytäntöön vieminen on kuitenkin monelle edelleen haaste.

Mistä liikkeelle?

Tuote- tai organisaatiolähtöisen prosessin tunnistaa monesti siitä, että joudut sanomaan asiakkaallesi ”valitettavasti ei onnistu”. Näitä kompastuskiviä kannattaa ottaa kehittämisen kohteeksi: miten voisit tehdä asiakkaillesi (ja työntekijöillesi) mahdolliseksi hoitaa asiakkaan asiat helpoimmalla mahdollisella tavalla?

Aloita pienestä

Puhu erilaisten asiakkaiden kanssa, niin saat tietoa siitä mikä hiertää. Kokoa organisaatiosi eri toimintojen edustajat yhteen, priorisoi kehittämiskohteet ja ideoi kohtaamispiste kerrallaan uudenlaisia ratkaisuja asiakkaan näkökulmasta, nykyiset prosessit ja mahdolliset organisaation sisäiset siilot unohtaen. Onko asiakkaan esimerkiksi välttämättä oltava teihin yhteydessä, jos jokin menee pieleen? Voidaanko tilanne asiakasdatan perusteella korjata ennakoivasti?

Käy kaikki toiminta läpi asiakkaan silmin

Astu asiakkaasi saappaisiin ja selvitä mitä tämä tarvitsee, milloin ja miksi. Tee palvelu asiakkaalle helpoksi. Käy läpi kaikki asiakaskohtaamiset ja organisoi prosessit organisaatiolähtöisestä asiakaskeskeisiksi. Prosessien kehittämisen tavoitteena on varmasti jatkossakin Lean-oppien mukainen tehokkuus, kunhan ensin on varmistettu paras mahdollinen asiakaskokemus.

Kesäsomettaja yrityksellesi?

Tarjoamme nyt perheen opiskelijoiden kanssa yhdessä osaamistamme yrityksille, jotka kaipaavat vahvistusta somenäkyvyyteensä:

Saat meiltä avuksesi oman kesäsomettajan, joka laittaa yrityksesi sosiaalisen median tilit uuteen uskoon.

Kesäsomettajan kassa sovitaan kirjallisesti raameista, joiden puitteissa sisältöjä tuotetaan yrityksesi somekanaviin. LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram ja YouTube ovat meille vanhoja tuttuja, mutta myös Tik Tok on hyvin hallussa jo.

evida Oy on kesäsomettajien työnantaja ja vastaa sovituista tehtävistä. Työ voidaan tehdä kokonaan etänä, tai somettajasi  voi käydä paikan päällä esim. kuvaamassa hygieniaohjeita ja turvavälejä noudattaen.

Ota yhteyttä, niin pohditaan miten sinun yrityksesi voisi näkyä paremmin somessa!

 

 

Yleinen virhe, joka vie markkinoinnista tehon

Alkaako yrityksesi verkkosivuston teksti ja myyntipuhe kuvauksella siitä, mitä yrityksesi tuottaa? Ja jatkuu kertomuksella siitä, miten tuote tai palvelu tuotetaan?

Itsestä puhuminen on varsin yleinen tapa aloittaa yrityksen esittely. Se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen, sillä potentiaalisen asiakkaan kiinnostus herätetään tehokkaammin puhumalla asiakkaalle tarjottavasta hyödystä. Näkökulman vaihtaminen minusta sinuun ei ole vaikea tehtävä. Esimerkiksi hotelli- ja majoitusala osaa tämän jo hyvin: tarjotaan elämyksiä, virkistystä ja  saavutettavuutta eikä esimerkiksi lepäämis-, peseytymis-, ruokailu-, pysäköinti- ja siivouspalveluita laadukkaasti kalustetuissa ympäristöissä.

Markkinoinnin ydinviestien rakentaminen kannattaa aloittaa tutustumalla asiakkaan arkeen, tarpeisiin ja ongelmiin. Jo muutama keskustelu auttaa ymmärtämään, millä sanoilla kohderyhmäsi puhuu tarpeistaan ja missä yrityksesi voisi olla avuksi. Omien oletusten varassa tätä työtä ei kannata kovin pitkälle tehdä.

Fiksuinkin keino- ja kanavavalikoima on tehoton, jos viestit: ”tätä-saat-meiltä-ja-näin-sen-tuotamme”. Jos haluat parhaan tuoton myyntiin ja markkinointiin käyttämällesi rahalle ja ajalle, muotoile siis pääviestisi asiakkaan auttamisen ajatuksella: ”näin-helpotat-arkeasi” – unohtamatta kuitenkaan kertoa siitä, miten yrityksesi voi olla tässä avuksi.

Kirjoitus on julkaistu myös Suomen Uusyrityskeskusten verkkosivustolla.

 

Parempi tapa yrittää

“Business is about relationships. Without relationships you have no business. Without relationships you have no business being in business. In fact the business you’re really in is the business of building relationships.” – George C. Fraser

Kymmenvuotista yrittäjäntaivaltani on leimannut, rikastanut ja vauhdittanut tiivis verkostomainen toiminta. Tuoreina yrittäjinä keräsimme yhtiökumppanini kanssa rohkeutta ja kolkutimme palkitun designtoimiston ovea ajatuksena saada yritys mukaan kumppaniksemme mittavaan julkisen sektorin kilpailutukseen. Toimme heille uudenlaista osaamista, saimme toimiston mukaan – ja voitimme sen tarjouskilpailun yhdessä.

Työt ovat vuosien mittaan vetäneet kumppaneita yhteen ja erikseen. Uusia yrittäjätiimejä on rakennettu aina uusiin tarpeisiin, mutta työystävyys on jäänyt elämään. Viime vuodet olemme tiiviinä tiiminä palvelleet asiakkaita kolmen yrityksen yhteisellä Hanke viestii -brändillä.

Miten tiiviitä kumppanuuksia rakennetaan?

Esimerkiksi näin:

  1. Pohdi, millaista osaamista tueksesi toivot ja hahmottele yhteistyökuviota tulevien ehdotusten pohjaksi.
  2. Käy tapahtumissa ja paikoissa, joissa pääset tutustumaan muihin yrittäjiin.
  3. Ehdota rohkeasti yhteistyön kokeilemista.
  4. Älä pihtaa. Kumppanikandidaatteja ei pidä nähdä kilpailijoina vaan resursseina, joiden osaaminen ja verkostot täydentävät omiasi. Lopputulos on varmasti enemmän kuin osiensa summa.
  5. Kirjaa tehtävien ja tuottojen jako sekä toteutusaikataulu taulukkoon tarjousvaiheessa. Ota kumppaneiden allekirjoitukset ja voilá  – yhteistyösopimus on valmis.
  6. Ole joustava, kokeile rohkeasti ja luota ihmisiin.

Poimintoja matkan varrelta

Hanke viestii -tiimi Vantaan kaupungin kumppanina (2018)

Tiimin voimin eduskunnassa (2015)

Nopeimmin kasvava kohderyhmä haltuun (2012)

Uuden Salon viestintä ja markkinointi (2010)

Lopuksi vielä lämpimät kiitokset tuloksekkaasta ja iloisesta yhdessä tekemisestä Marja-Liisa, Sari, Toni, Taru, Helena, Simo, Raila, Tuomas, Maria, Ilmo ja Aino!

Kiinteistömarkkinointi – siellä missä asiakkaatkin ovat

Kiinteistönvälitys- ja rakennusala on digitaalisuudessaan monella tapaa markkinoinnin edelläkävijä: erityisesti laadukkaat valokuvat, videot ja virtuaalitodellisuus osataan hyödyntää monia muita toimialoja paremmin. Upeat kuvat herättävät vanhat, uudet ja vielä suunnittelupöydällä olevat kohteet eloon.

Miksi asiakkaan kannattaisi sijoittaa juuri sinun kohteeseesi?

Tomitpa alue- tai kiinteistökehityksen, uudisrakentamisen tai kiinteistövälityksen alueella, voit saavuttaa kilpailuetua tuomalla visuaalisen viestinnän tueksi tekstejä, jotka erottuvat massasta. Kun kerrot hyödyistä ja viestit asiakkaitasi kiinnostavista aiheista vakuuttavasti ja innostavasti, rakennat luottamusta ja pysyviä asiakassuhteita.  On tärkeää, että tavoitat asiakkaasi näille itselleen tärkeissä kanavissa – blogit, Adwords, Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter kuuluvat jokaisen markkinoijan  työkalupakkiin.

Uusia keinoja ja kanavia testaamalla ja systemaattisesti hyödyntämällä rakennat henkilöbrändiä sekä yrityksesi ja kohteidesi tunnettuutta ja haluttua mielikuvaa. Sisältömarkkinointi ja mediajulkisuus ovat loistavia keinoja kilpailussa erottumiseen.

Tässä kaikessa olemme mielellämme avuksi! Kiinteistö- ja rakennusala on vahva osaamisalueemme.

Innostu somesta

Kiinteistöalan koulutuskeskus Kiinko järjesti vuoden 2018 Kiinteistösihteeripäivät Tampereella 17.-18.5.2018. Meillä oli Marja-Liisa Torniaisen (Pisteen paikka Oy) kanssa ilo olla mukana vetämässä sosiaalisen median koulutusta ja työpajaa teemalla Innostu somesta!

Aamupäivän aikana jokainen osallistuja pääsi työstämään omaa some-suunnitelmaansa – miksi somessa kannattaa olla (aktiivinen) & mitä viestiä, kenelle ja missä?

Jos kaipaatte innostusta ja ideoita somen käyttöön, olemme mielellämme avuksi! Lue lisää koulutuspaketista ja tilaa Innostu somesta! -työpaja omalle tiimillesi.

 

Julkiset hankinnat ostajan ja tarjoajan silmin

Vantaan Yrittäjien hankinta-aamu 3.5.2018

Meillä oli ilo olla kertomassa kymmenen vuoden kilpailutuskokemuksiamme yrittäjäkollegoille ja Vantaan kaupungin edustajille kaupungintalon valtuustosalin juhlavissa puitteissa.

Kokosimme puheenvuoroomme myös ohjeita kilpailutuksissa menestymiseksi. Yllättäen nämä asiat eivät juuri eroa mistä tahansa myyntityöstä: olennaista on asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen ja näitä tarpeita vastaavan tarjooman rakentaminen joko yrityksen omasta osaamisesta tai kokoamalla se verkostokumppaneiden tuella.

Kootut opit:

  • Kartoita potentiaaliset asiakkaat, rakenna markkinointirekisteri
  • Tee sisältömarkkinointia = Helpota elämää, auta ratkaisemaan ongelmia
  • Rakenna verkkosivustosta markkinoinnin moottori
  • Selvitä asiakkaan tarpeet
  • Kokoa tarvittaessa osaava porukka, ryhdy rohkeasti veturiksi
  • Paketoi ryhmittymän osaaminen
  • Tekemällä oppii, myös tarjouskilpailuissa älä lannistu

Tilaisuuden ohjelma ja evidan esitysaineisto

Pääkaupunkiseudun hankintakyselyn avaus ja johtopäätökset
Pentti Komssi, hankintaneuvoja, Pääkaupunkiseudun Yrittäjät

Vantaan hankinnat – myös pienyrityksille
Katja Koskelainen, hankintapäällikkö, Vantaan kaupunki

Tavoitteet julkisille hankinnoille
Hannamari Heinonen, elinkeinopolitiikan asiantuntija, Suomen Yrittäjät

Vaikeuksien kautta voittoon
Sari Olsio, evida Oy/Hanke viestii -tiimi
Tiivistelmä

Henkilöbrändäys puhuttaa

Itsensä markkinoiminen on ajankohtaista nyt ja aina. Hommaa ei voi väittää turhaksi, sillä verkosta haetaan henkilön nimellä tietoja opiskeluajoista alkaen läpi uran, eläkeläisen luottamustehtäviin asti.  Henkilöbrändäys ei palkitse vain työnhakijaa, se tuo yhtä lailla arvoa myyjälle, yrittäjälle tai  asiantuntijalle . Parhaimmillaan työn tuloksena vauhtia saavat ura, yritys, koko elämän haluttu suunta.

On fiksua näyttää itsensä parhaassa valossa, kuten valokuvaaja Milla von Konow sanoo.  Osaamisen näkyväksi tekemisen on oltava omannäköistä ja aitoa – mainosmaisten sisältöjen tuottamiseen ei kannata tuhlata kenenkään aikaa.

Henkilöbrändin rakentamisen kulmakivet:
#1: Erotu kuvavirrasta, vakuuta visuaalisesti.
#2: Ole oma itsesi. Käytä yksinkertaisia, mutta vahvoja sanoja kertomaan siitä, mitä osaat ja mitä haluat osaamisellasi tehdä.
#3: Elä kuten opetat. Brändisi on osa sinua, ei vain sisältöjä paperilla tai verkossa.

Henkilöbrändin rakentaminen kannattaa aloittaa samalla tavalla kuin mikä tahansa strateginen kehittäminen: määrittele alkuun tavoitteesi, keitä tavoittelet, missä kanavissa, mitkä ovat pääviestisi, mitä kerrot privaattipuolestasi ja millaisen tunteen haluat viesteistäsi välittyvän. Kun työ on käynnissä seuraa aktiivisesti, mitä sinusta sanotaan ja vahvista positiivista julkisuutta.

 

Sijoittaja ja yrityskehittäjä, muista markkinoinnin taikapöly kasvun vauhdittajana

Pääomasijoittajana haet portfolioosi kohdeyrityksiä, joilla on positiivinen kassavirta, kasvumahdollisuuksia ja potentiaalia kestävään arvonluontiin.

Kiihdyttämön, kehittämisyhtiön tai yrityshankkeen edustajana  tunnistat yrityksen kaupallisen osaamisen yhdeksi sen menestymisen avaintekijöistä. Vain sellaisen yrityksen arvo  kasvaa, joka onnistuu aidosti ratkaisemaan asiakkaan tarpeen ja palvelemaan asiakkaitaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa.

Aktiivisena omistajana tai  yrityksen kehittäjänä voit luoda merkittävää lisäarvoa varmistamalla, että kohdeyhtiösi todella tuntevat ja tavoittavat potentiaaliset asiakkaansa. Ja osaavat puhutella niitä.

Peukalosääntö on hyvin yksinkertainen: älä markkinoi innovaatiota, vaan asiakashyötyä.

ELY-keskuksen haku avoin 9.2 asti – vielä ehtii!

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on sertifioinut evidan ELY-keskusten kumppaniksi tuottamaan Markkinointi ja asiakkuudet –konsultointipalvelua koko Suomessa. Sopimuskausi on päättymässä pian, mutta päätöksenteko ELY:ssä käy ketterästi ja vielä ehdit käynnistää kehittämishankeen kevääksi tai kesäksi ELY-keskuksen 75% tuella.

Markkinointi ja asiakkuudet -konsultointipalvelua kannattaa käyttää, koska:

  • hakeminen on helppoa: jätät hakemuslomakkeella verkossa vain yhteystietosi ja parin lauseen kuvauksen kehittämistarpeesta, niin ELY-keskus ottaa yhteyttä
  • markkinoinnin ammattilainen auttaa tehokkaasti viestien kirkastamisessa ja tuottavimpien keinojen ja kanavien valinnassa – teet lyhyessä ajassa ison osaamis- ja kehittämisloikan markkinoinnin ja viestinnän alueella
  • investointi markkinointiin maksaa itsensä nopeasti takaisin.

ELY-keskus kertoo taitekohdasta seuraavaa:

  • Päättyvän sopimuskauden analyysi- ja konsultointihakemukset tulee jättää viimeistään 9.2.2018. Tämän jälkeen palvelujen hakemiseen tulee sähköisessä asiointipalvelussa katkos eikä uusia hakemuksia siis oteta vastaan.
  • Päättyvän sopimuskauden päätöksenteko päättyy 28.2.2018
  • Päättyvän sopimuskauden hankkeiden tulee käynnistyä maaliskuun 2018 aikana.
  • Hankkeille voidaan myöntää toteutusaikaa enintään  31.8.2018 asti.

Lisätietoja ja hakemuslomakkeen löydät täältä>

Petikko-Varisto toteuttaa kestävän kaupunkikehityksen strategiaa

Petikko-Variston alue on kaikille pääkaupunkiseudulla asuville tuttu ostospaikka jo vuosikymmenten takaa. Alueen yritykset ja Vantaan kaupunki tekevät nyt yhdessä töitä alueen kehittämiseksi kestävällä tavalla.

Suomen liikennöidyimpien väylien keskellä sijaitsevan Petikko-Variston alueella toimii yli 300 yritystä. Alueelle on laadittu kehittämissuunnitelma*, jonka yhtenä osana tänä syksynä on tiivistetty alueen yritysten yhteistoimintaa ja otettu käyttöön uusia markkinoinnin keinoja. Työtä tehdään osana 6Aika -strategian Avoimet innovaatioalustat –hanketta.

Haemme aktiivisesti uusia tapoja olla tiiviisti mukana alueen kehittämisessä yritysten rinnalla. Toki myös Petikko-Variston taloudellinen merkitys Vantaan kaupungille on suuri, kertoo asiantuntija Riikka Ikonen Vantaan kaupungin elinkeinopalveluista.

Alueen markkinoinnin kehittämishankkeen toteuttivat Petikko-Variston kauppiasyhdistys ja Vantaan kaupungin elinkeinopalvelut Hanke viestii –yrittäjätiimin kanssa syksyn 2017 aikana.

Petikko-Varistosta on kasvanut vuosikymmenten aikana tunnettu brändi. Brändin ”omistaa” ja sitä rakentaa omalla toiminnallaan moninainen ja jatkuvasti uusiutuva yritysten joukko. Hankkeen puitteissa saimme yhdessä alueen yritysten kanssa rakennettua uusia työkaluja tavoitteellista brändityötä ja yhteismarkkinointia varten, toteaa Sari Olsio markkinoinnin kehittämistyötä vetäneestä Hanke viestii -tiimistä.

Kauppiasyhdistys on ollut kehittämistyön keskipiste, joka on koonnut alueen yritysten edustajia ideoimaan ja keskustelemaan virtuaalisesti ja kasvotusten.

Hanke viestii –tiimi on ollut meille oiva kumppani Vantaan kaupungin rinnalla. He ovat tuoneet kehittämistyöhön vankan markkinoinnin työkalupakin ja tekemisen meininkiä. Yhteiskehittäminen on tuottanut sekä nopeasti asiakkaille näkyviä uudistuksia että suunnitelman alueen markkinoinnin kehittämiseksi pidemmällä tähtäimellä, sanoo Petikko-Variston kauppiasyhdistyksen puheenjohtajana toimiva Autoverkkokauppa.fi:n vähittäiskaupan johtaja Juha Rusama.

Kehittämistyö jatkuu ja sen tavoitteena on lisätä alueen vetovoimaisuutta asiakkaille ja yrityksille. Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä alueen yritysten, kauppiaiden, kiinteistönomistajien, Vantaan kaupungin ja korkeakouluopiskelijoiden kanssa.

Petikko-Variston markkinoinnin kehittäminen on osa 6Aika -strategian Avoimet innovaatioalustat -kärkihanketta. 6Aika on kestävän kaupunkikehityksen strategia, jota toteuttavat yhteistyössä Suomen suurimmat kaupungit: Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku ja Oulu. Vantaan kaupunki hakee hankkeessa tehokkaita tapoja toteuttaa yhteiskehittämistä kaupunkiorganisaation sisällä ja sen sidosryhmien välillä. Lisätietoja 6Aika strategiasta ja Avoimet innovaatioalustat hankkeesta: http://6aika.fi/.
____

*) Petikko-Variston alueen elinkeinopoliittinen kehittäminen – toimenpidesuunnitelma 5.5.2017

Tämä kirjoitus on julkaistu myös Hanke viestii -blogissamme.

Innovaatioseteli nyt myös alle vuoden toimineille yrityksille

Innovaatiosetelin kriteereitä tarkistettiin vuoden vaihteessa siten, että nyt innovaatioseteli voidaan myöntää yritykselle, jonka Rating Alfa on vähintään A (aiemmin A+). Enää ei myöskään edellytetä, että yritys olisi toiminut vähintään yhden tilikauden ajan. Kriteerimuutoksilla houkutellaan lisää uusia yrityksiä innovaatiotoiminnan piiriin.

Innovaatiosetelin myöntäminen edellyttää jatkossakin, että yrityksellä on jokin uusi tuote tai palvelu, johon asiantuntijapalvelun hankinta kohdistuu, ja että sitä on tarkoitus myydä heti tai tulevaisuudessa myös kansainvälisille markkinoille. Innovaatioseteli voidaan myöntää vain kerran.

Tutustu myös Team Finland Explorer -rahoitukseen, joissain tapauksissa se voi olla vaihtoehto innovaatiosetelille.

Innovaatiosetelin kokeilua jatketaan ainakin vuoden 2019 loppuun saakka.

Lähde: Tekes
Lue lisää Innovaatiosetelistä

GardenLiving kasvaa systemaattisen markkinoinnin ja viestinnän tuella

GardenLiving Oy on avannut Espoon Mankkaalle markkinoiden ensimmäisen, kokonaisvaltaista viheralan palvelua tarjoavan konseptimyymälän. Yritys haluaa palvella kuluttajia ja yrityksiä aivan uudella tavalla, elävöittää ja piristää vanhahtavaa kukkakauppa-alaa ja saada myös nuoret kiinnostumaan viheralasta.

Evida on saanut olla yrityksen tukena palvelukonseptin ideavaiheesta asti. Yhteistyömme osa-alueita ovat olleet:

1) Palvelutarjooman määrittely ja tuotteistaminen
2) Markkinoinnin strategiset valinnat
3) Markkinointisuunnitelman laatiminen
4) Systemaattisen markkinointi- ja viestintäprosessin käynnistäminen

Työn tuloksena syntyi GardenLiving Oy:n markkinoinnin ja viestinnän strategia sekä uuden konseptiliikkeen lanseeraussuunnitelma. Juhlallisia avajaisia vietettiin toukokuussa 2017. Elokuussa yritys sai rinnalleen kaksi uutta konseptimyymälää ja lanseerasi ostoskeskukseksi laajentuneelle toimitalolleen uuden nimen, Loft Espoo. Uudet palvelut ja toimintatavat ovat innostaneet niin asiakkaita kuin mediaakin ja liiketoiminta on lähtenyt vauhdilla käyntiin.

Lue lisää:

Garden Living Oy
http://gardenliving.fi/
https://www.instagram.com/gardenlivingoy/

Tunnelmia avajaisista Kukkala-blogissa:
http://www.kukkala.fi/2017/05/garden-living-uusi-puutarhan.html

Loft Espoo Visual Addict –blogissa:
http://www.visualaddict.fi/2017/08/himosisustajille-loft-espoo.html

 

 

 

Kiinteistö- ja rakennusala markkinoi

Kiinteistö- ja rakennusala on perinteisesti toiminut vahvasti myynnin varassa, kun markkinoinnin ja viestinnän merkitys taas on ollut pienempi. Viime aikoina alan yritykset ovat kuitenkin aktivoituneet hakemaan uusia markkinointikanavia myyntinsä tueksi. Verkkosivuille  tuotetaan  asiakkaille hyödyllistä sisältöä ja testataan uusia keinoja esimerkiksi hakukonelöydettävyyden parantamiseksi, yhteydenottojen lisäämiseksi ja asiakassuhteiden kehittämisen tueksi.

evida on kuluneen vuoden aikana ollut jälleen mukana monessa kiinteistö- ja rakennusalan markkinoinnin kehittämisprojektissa. Toimeksiantajina ovat olleet mm:

  • betonirakentamisen tarvikkeiden maahantuonti ja tukku
  • sisäilmapalvelua ja energiakonsultointia tarjoava asiantuntijayritys
  • pientalorakentamiseen tarkoitetun uuden mittatyökalun kehittäjä
  • puuntyöstötarvikkeiden verkkokauppa
  • nopeasti kasvava isännöitsijätoimisto.

Arvo luodaan kiinteistö- ja rakennusalallakin yhdessä asiakkaan kanssa. Markkinoinnin ja viestinnän keinot ovat silta asiakkaan luo, ja liikkeelle pääsee pienilläkin kokeiluilla.